Moskwa ogłosiła zwycięzcę przetargu na dostawę 300 nowych tramwajów w latach 2017-2019. Zostało nim konsorcjum firm Metrowagonmasz i PK Transportnyje Systiemy. Pesa, która wyprodukowała dla stolicy Rosji 120 tramwajów, wciąż liczy na wznowienie dostaw brakującej połowy wozów.
Mosgortrans, operator komunikacji miejskiej w Moskwie, rozstrzygnął przetarg na dostawę 300 niskopodłogowych tramwajów o wartości 56 bilionów rubli (ok. 877 mln dolarów). Jak informuje IRJ, zamówienie trafiło do konsorcjum Metrowagonmasz i PK Transportnyje Systiemy, które pokonało m.in. UKWZ i Stadlera, oferującego
Mietielicę (który był
testowany nawet w Moskwie).
Nowe pojazdy będą bazować na tramwaju 71-931М Witjaź-M, oferowanym przez PK Transportnyje Systiemy. Będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring i wi-fi, a ostateczny wygląd tramwajów w środku i na zewnątrz zostanie wybrany przez mieszkańców Moskwy. Każdego roku w latach 2017-2019 r. dostarczanych będzie po sto tramwajów. Konsorcjum będzie też odpowiedzialne za ich utrzymanie przez okres 30 lat.
Duże nadzieje z postępowaniem miała Pesa, która wcześniej wraz z rosyjskim partnerem, firmą UWZ, realizowała dostawy niskopodłogowych Fokstrotów. – Czekamy spokojnie na ostateczne rozstrzygnięcie postępowania. Podobnie jak inni producenci złożyliśmy skargę na niektóre zapisy przetargowe do Urzędu Antymonopolowego – mówi Dariusz Skotnicki, dyrektor marketingu rynku wschodniego.
W sumie Pesa dostarczyła do Moskwy 60 ze 120 zakontraktowanych Fokstrotów. Dalsze dostawy – mimo pozytywnych opinii o samych pojazdach – zostały wstrzymane w obliczu drastycznego spadku wartości rubla, który nastąpił w wyniku zmienionej sytuacji politycznej – aneksji Krymu, wojny w Donbasie i nałożonych przez kraje zachodnie sankcji na Rosję. Pesa
nie traci jednak nadziei. – Czas pracujemy nad pozytywnym zakończeniem naszego kontraktu na dostawę tramwajów Fokstrot dla Moskwy – mówi Skotnicki.