Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Częstochowa odpytało pasażerów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Częstochowa odpytało pasażerów
fot. Dominik WójcikCzęstochowa
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie w specjalnej ankiecie zapytało pasażerów o komfort podróżowania. Mieli więc okazję do wyżalenia się na warunki panujące w tramwajach i autobusach.

Ankietę kolportowano wśród korzystających z komunikacji miejskiej, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Jak oświadczył przewoźnik, w badaniu udział wzięło 1730 osób, z czego 520 z nich wypełniło wersję papierową.

Niemal połowa respondentów, to osoby w przedziału wiekowego 15-24 lata. Co piąty z nich miał od 26 do 35 lat, co ósmy zadeklarował wiek w przedziale 36-45, z kolei najmniejszą populację stanowiły osoby starsze – łącznie 18% badanych. Niewielką przewagę miały panie – 54%. Większość udzielających odpowiedzi korzysta z komunikacji miejskiej na co dzień.

– Chcieliśmy poznać opinię pasażerów na temat warunków podróży i samych współpasażerów – powiedział nam Robert Madej, wiceprezes MPK w Częstochowie, tłumacząc genezę wydania pierwszej takiej ankiety w historii przewoźnika.

Co Wam przeszkadza?

W ankiecie ujęto sytuacje, które dosyć często można spotkać w częstochowskiej komunikacji miejskiej, tj. brak higieny, niszczenie pojazdów, brak kultury przy wsiadaniu i wysiadaniu oraz podróżowanie w drzwiach, głośne lub wulgarne rozmowy, nieuprzejmie przepychanie się, palenie e-papierosów, głośne słuchanie muzyki i głośne rozmowy telefoniczne, nieustępowanie miejsc siedzących, przewożenie zwierząt i dużych bagaży. Zauważyć należy, że w ankiecie nie ujęto kwestii cen biletów pomimo, że MPK jest operatorem i beneficjentem systemu biletowego. Nie można było także ocenić zachowania kierujących oraz kontrolerów, na co uwagę zwracali sami respondenci.

Pot, alkohol i relacje

W ogólnym podsumowaniu wyników ankiety przewoźnik wskazał zjawiska najczęściej piętnowane przez podróżnych. W zestawieniu stricte statystycznym dominuje brak higieny i idący za tym zapach, następnie dewastacja pojazdów – te dolegliwości odczuwane są przez ponad 80% pasażerów. Blisko połowie przeszkadza brak kultury przy wymianie pasażerów, wulgaryzmy, e-papierosy. Poniżej 40% osób za dokuczliwe wskazało głośne słuchanie muzyki i rozmowy przez telefon, nieustępowanie miejsca, czy podróż na stopniach wejściowych. Zaledwie co dziesiątemu przeszkadza spożywanie pokarmów, czy przewożenie zwierząt. Marginalna ilość respondentów nie życzy sobie przewożenia dużych bagaży.

Dla odmiany, 4/5 pasażerów nie postrzega podróży z bagażem lub pupilem za dokuczliwe, co piątemu nie przeszkadza obłok z e-papierosa, czy stanie w drzwiach.

Konflikt pokoleń

Ciekawą jest lektura zestawienia odpowiedzi otwartych. Oczywiście w oczy rzucają się narzekania na spoconych towarzyszy podróży, czy nietrzeźwych, względnie kloszardów – każdego emitującego uciążliwą woń. Podobnie, jak na pasażerów nie panujących nad swoimi nogami w czasie korzystania z foteli ustawionych ku sobie – albo wyciągnięte, albo opierane na siedzisku fotela naprzeciwko.

Jeśli już mowa o siedzeniach, to kultura korzystania z nich przybrała postać konfliktu pokoleń. Seniorzy narzekali, że młodszym towarzyszom podróży trzeba wypominać ustąpienie tego miejsca, z kolei młodzi odczuwają dyskomfort z samego faktu, że muszą miejsc ustępować. Zdarzyły się także relacje, że seniorzy mając do wyboru wiele wolnych siedzisk domagają się ustąpienia akurat tego zajmowanego przez młodzieńca. Są też historie szczególne – dwie osoby młode pożaliły się na atak ze strony staruszek. Młoda, 27-letnia przyszła mama, źle znosząc początkową fazę ciąży korzystała z fotela i spotkała się z kąśliwymi komentarzami. Z kolei niespełna 20-letni sportowiec na treningu doznał kontuzji nogi uniemożliwiającej stabilną podróż na stojąco – roszczeniowy senior skutecznie wywalczył „swoje” miejsce. Nie dziwią więc głosy młodszych, że zasada ustępowania miejsca starszym jest niesprawiedliwa i niewiarygodna, gdy obserwują „słabych” seniorów biegnących i siłą rozpychających tłum stojących pasażerów w drodze do pustego fotela wypatrzonego na końcu pojazdu. Wielokrotnie narzekano także na wykorzystanie foteli do przewożenia bagażu.

Niepokoić powinny oznaki ksenofobii – w licznych już, acz wciąż jednostkowych przypadkach, zdarzyły się wypowiedzi wyrażające obawę lub wstręt przed kontaktem z innym człowiekiem. Wyróżnić można głosy narzekań na spojrzenia, gapienie się, przechodzenie obok, czy nawet dosiadanie się do respondenta zajmującego jeden z podwójnych foteli.

Załoga, obsługa, ceny

Brak pytań o kulturę jazdy, obsługi, czy kontroli biletów wśród pytań zamkniętych respondenci odbili sobie w polu pytań otwartych. W tym miejscu pasażerowie narzekali na szarpanie pojazdem, niedojeżdżanie do krawędzi peronu, agresywną jazdę, czy także uciekanie pojazdów z przystanku przed dobiegającym pasażerem. Kontrolerzy biletów zdaniem części pasażerów są butni, nieuprzejmi i nadgorliwi. Same bilety zaś są za drogie – 3 zł za przejazd jednym środkiem jest odczuwalnym obciążeniem w domowych budżetach.

Mama kupiła telefon

„Jeśli mama kupiła telefon, to niech dokupi też słuchawki” – chce się niekiedy krzyknąć do młodego melomana szukającego swojego gustu muzycznego w wątpliwej jakości repertuarze serwowanym przez telefon wszystkim pasażerom. Najczęściej sygnalizowane bolączki pasażerów będą przedmiotem akcji społecznej prowadzonej wśród pasażerów w formie plakatów. Te zostaną opracowane przez uczniów Liceum Plastycznego w czasie corocznie prowadzonej przez tę szkołę pn. „Kultura nie boli”, zaś jej finał odbędzie się 8 maja w czasie wystawy plenerowej na pl. Biegańskiego w Częstochowie.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PAS: Albo lepsza komunikacja zbiorowa, albo samochód

Komunikacja

PAS: Albo lepsza komunikacja zbiorowa, albo samochód

Redkcja 08 czerwca 2021

Dwa tysiące Częstochowian zdecyduje o komunikacji

Prawo & Finanse

Mława układa komunikację na nowo

Prawo & Finanse

Mława układa komunikację na nowo

Witold Urbanowicz 19 maja 2014

Szkoci nie porzucają samochodów

Komunikacja

Szkoci nie porzucają samochodów

Jakub Dybalski 08 stycznia 2014

Arriva wysoko oceniana, ale mieszkańcy Kujaw i tak wolą samochody

Prawo & Finanse

Zobacz również:

PAS: Albo lepsza komunikacja zbiorowa, albo samochód

Komunikacja

PAS: Albo lepsza komunikacja zbiorowa, albo samochód

Redkcja 08 czerwca 2021

Dwa tysiące Częstochowian zdecyduje o komunikacji

Prawo & Finanse

Mława układa komunikację na nowo

Prawo & Finanse

Mława układa komunikację na nowo

Witold Urbanowicz 19 maja 2014

Szkoci nie porzucają samochodów

Komunikacja

Szkoci nie porzucają samochodów

Jakub Dybalski 08 stycznia 2014

Arriva wysoko oceniana, ale mieszkańcy Kujaw i tak wolą samochody

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5