Dzisiaj (15 stycznia) MPK Częstochowa podpisało wreszcie umowę z Pesą na dostawę 10 nowych tramwajów. Producent zaoferował tzw. Twisty II, które względem już dostarczonych do Częstochowy tramwajów będą bogatsze o dodatkowe wyposażenie i układ rekuperacji energii elektrycznej.
Ofertę Pesy w przetargu na dostawę 10 fabrycznie nowych wagonów tramwajowych z opcją na kolejne pięć
znamy od końca lipca zeszłego roku. Producent za realizację zamówienia zaoferował 89 mln 853 tys. złotych brutto. Na realizację zamówienia podstawowego Pesa ma 24 miesiące.
Pesa zaoferowała w pełni niskopodłogowe pojazdy o nazwie Twist II z wejściem na wysokości 350 mm nad główką szyny. Trójczłonowy tramwaj o długości 32,2 m i szerokości 2,4 m pomieści w sumie 221 osób (przy normie 5 osób na m2), w tym 58 na miejscach siedzących. W pojeździe zastosowane będą też klimatyzacja i monitoring. Przewidziano 7 drzwi – pięć dwustrumieniowych i dwoje jednostrumieniowych.
Tramwaje będą wyposażone w cztery skrętne wózki jezdne, posiadające dwa stopnie usprężynowania z klasycznymi, osiowymi zestawami kołowymi. Ma to wpływać na zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska. Tramwaj będzie wyposażony w silniki asynchroniczne o mocy 4 x 105 kW oraz układ osi Bo' 2' 2' Bo'. Przewidziano układ rekuperacji energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci lub gromadzenie w zasobnikach energii i wykorzystanie podczas rozruchu i przyspieszania. Energia zgromadzona w zasobnikach będzie mogła być wykorzystywana w razie zaniku prądu bądź konieczności wjechania na torowisko nieposiadające sieci. Pojazdy będą też wyposażone w elektroniczny rejestrator zdarzeń, a układ sterowania pojazdu umożliwia wykrywanie i likwidowanie poślizgów występujących podczas rozruchu i hamowania. Pesa zaoferowała też diagnostykę on-line.
Duży nacisk położono na bezpieczeństwa. Jak informuje Pesa, pojazd wyposażono w zderzaki o zwiększonym współczynniku pochłaniania energii, a kabina motorniczego tworzy tzw. klatkę bezpieczeństwa, co znacznie zmniejsza zagrożenie w czasie kolizji.