MPK Kraków ponowiło przetarg na 32-metrowe tramwaje, zarówno jedno- jak i dwukierunkowe. Sprawdzamy, jakie wagony kupuje krakowski przewoźnik.
MPK Kraków rozpisało ponowne przetargi na dostawy nowych tramwajów w trzech wersjach - 32-metrowej (o długości w przedziale 32-34 metry) jednokierunkowej, dwukierunkowej o długości 32-34 metrów oraz jednokierunkowych wagonów o długości w przedziale 42-45 metrów. Sprawdzamy specyfikację nowych wagonów. Kilka dni temu
opisaliśmy tramwaje 40-metrowe a dzisiaj przyszedł czas na dwa pozostałe rodzaje pojazdów.
Ile pasażerów zabiorą na pokład nowe pojazdy?
MPK kupuje jednokierunkowe oraz dwukierunkowe tramwaje o długości w przedziale 32-34 metra. Oba typy tramwajów mają mieć cztery wózki jezdne, a żaden z członów nie może pozostać bez podparcia wózka. Tramwaje dwukierunkowe mają zabierać na pokład minimum 235 pasażerów z czego minimum 25% na miejscach siedzących, natomiast wozy jednokierunkowe mają mieścić co najmniej 225 pasażerów z czego minimum 35% na miejscach siedzących.
MPK wymaga, aby wózki toczne i napędowe o rozstawie osi w wózku 1800 mm były podzespołami sprawdzonymi w przynajmniej dwuletniej eksploatacji, w przynajmniej pięciu eksploatowanych tramwajach (wieloczłonowych, na co najmniej trzech wózkach obrotowych) lub posiadały podzespoły tj. silniki, przekładnie i zestawy kołowe sprawdzone w przynajmniej dwuletniej eksploatacji w przynajmniej pięciu eksploatowanych tramwajach.
Kwestia podłogi
Kolejnym wymaganiem jest procent niskiej podłogi. Tramwaj musi posiadać co najmniej 90 % (z marginesem tolerancji +/- 5 %) powierzchni niskiej podłogi bez stopni, w przestrzeni dostępnej dla pasażerów stojących, choć kryteria punktowania przyznają punkty wyłącznie tramwajom w pełni niskopodłogowym. Margines tolerancji nie dotyczy oferowanego tramwaju posiadającego 100% powierzchni niskiej podłogi.
Jak czytamy w specyfikacji, na potrzeby tego zamówienia niska podłoga to taka, która na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących jest całkowicie płaska lub zmienia łagodnie i bezstopniowo swoją wysokość, z pochyleniem wzdłuż osi pojazdu nie większym niż 10% i spełnia warunek nie przekraczania wysokości liczonej od PGS określonej: dla stref drzwiowych na 300 mm, dla stref nad wózkami 480mm, dla stref pozostałych 370 mm, a dla wagonu posiadającego 100% powierzchni niskiej podłogi dopuszcza się nad wózkami napędowymi (dwa siedzenia obok siebie) podest, z zastrzeżeniem że wysokość podestu nie może być większa niż 200 mm (mierzona od wysokości podłogi w osi pojazdu), a jego krawędź musi być oznaczona kolorem żółtym.
Dla wagonu posiadającego mniejszą niż 100% powierzchnię niskiej podłogi dla stref nad wózkami napędowymi dopuszcza się wysokość podłogi, max 590 mm., przy czym przejście z części niskiej na wysoką, może być zrealizowane przy wykorzystaniu jednego stopnia, którego wysokość nie może przekraczać 220 mm. Krawędź stopnia musi być oznaczona listwą świetlną LED w kolorze żółtym.
Klimatyzacja, przejazdy przez zalane tory i monitoring
Konstrukcja tramwajów musi umożliwić jego bezproblemową eksploatację w temperaturach od -30°C do plus 45°C, a także do pokonania torowiska zalanego wodą do wysokości 2,5 cm nad główkę szyny z prędkością 40 km/h oraz do wysokości 8,5 cm nad główkę szyny z prędkością 5 km/h. Szerokość wagonów nie może przekroczyć 2,4 metra, a wysokość, bez pantografu, 3,6 metra. Nacisk na oś każdego z tramwajów nie może być większy niż 90 kN, z wyłączeniem tramwaju wyposażonego w system jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, na który składają się baterie trakcyjne.
Wszystkie kupowane tramwaje muszą być zdolne do przejechania co najmniej 200 metrów w razie konieczności zjazdu z izolatora sekcyjnego lub skrzyżowania. Tramwaje będą klimatyzowane, ogrzewane oraz monitorowane. Pojawi się również defibrylator AED oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej, a także miejsce dla wózków inwalidzkich.
Sześcioro i siedmioro drzwi
Tramwaje dwukierunkowe mają mieć co najmniej sześcioro drzwi, z czego minimum 4 podwójne po obu stronach pojazdu, natomiast wozy jednokierunkowe mają mieć co najmniej siedmioro drzwi z czego minimum 5 podwójnych. W obu typach pojazdów każdy z członów tramwaju o długości większej niż 5 metrów musi mieć co najmniej jedne podwójne drzwi o szerokości minimum 1,3 metra. MPK wymaga też tego, żeby pierwszy i ostatni człon miał po dwoje dwuskrzydłowych drzwi. Drzwi pojedyncze, o szerokości minimum 65 centymetrów mogą znaleźć się na skosach pudła. Wszystkie drzwi mają mieć charakter odskokowo-przesuwny.
Tramwaje dwukierunkowe jak i jednokierunkowe mają rozpędzać się do 70 km/h oraz pokonywać wzniesienia o nachyleniu 6% przy obciążeniu 5 osób na metr kwadratowy. Oba rodzaje pojazdów mają być przygotowane do co najmniej 30-letniej służby, podczas której będą pokonywały minimum 80 tysięcy kilometrów rocznie.
Pierwszy z dostarczonych tramwajów obu rodzajów musi być wyposażony w system jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej na długości co najmniej 3 kilometrów, natomiast pozostałe wagony mają być przystosowane do montażu tego rozwiązania, tak naprawdę poprzez dołączenie zasobnika energii.
Umowy ramowe na 30 wozów
W obu przypadkach MPK chce zawrzeć umowy ramowe, w ramach których możliwe będzie późniejsze podpisanie umów wykonawczych. Umowy ramowe zostaną zawarte tylko z jednym dostawcą i będą dotyczyły dostawy maksymalnie 30 wagonów 32-metrowych w wersji jednokierunkowej oraz kolejnych, maksymalnie 30 tramwajów o długości około 32 metrów zdolnych do jazdy w obu kierunkach.
Podpisanie umowy ramowej nie będzie stanowiło zobowiązania do zawarcia jakiejkolwiek umowy wykonawczej. Jeśli jednak umowy wykonawcze w obu przetargach zostaną zawarte, to w ich ramach MPK będzie musiało zamówić po co najmniej 15 tramwajów. Kolejne wagony mogą być zamawiane w ramach kolejnych umów wykonawczych. Umowy ramowe zostaną zawarte na okres czterech lat.
Oba przetargi zakładają, że pierwszy tramwaj z pierwszej umowy realizacyjnej ma zostać dostarczony między 18 a 28 miesiącem od momentu zawarcia umowy wykonawczej, natomiast drugi wagon w okresie do 3 miesięcy od dostawy pierwszego tramwaju. Ostatni z 15 wagonów ma zostać dostarczony nie później niż 7 miesięcy od daty dostawy pierwszego tramwaju. Dostawy pozostałych wagonów, w ramach następnych umów realizacyjnych, będą przedmiotem uzgodnień pomiędzy MPK a wykonawcą.
Jakie doświadczenie?
Potencjalni oferenci muszą wykazać, że w ciągu 5 ostatnich lat należycie wykonali i przekazali do eksploatacji co najmniej 10 fabrycznie nowych, minimum 3-członowych tramwajów, z co najmniej 70% niskiej podłogi, które były napędzane silnikami prądu przemiennego, a co najmniej jeden z tych wagonów został dopuszczony do ruchu w krajach UE lub w państwach z którymi UE zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców.
Ponadto warunek doświadczenia zostanie spełniony jeśli oferenci wykażą, że w ciągu 5 ostatnich lat świadczyli usługi opieki technicznej polegające co najmniej na usuwaniu wad, usterek i awarii oraz wymianie części i podzespołów przez 12 kolejnych miesięcy dla minimum 10 fabrycznie nowych wieloczłonowych tramwajów, napędzanych silnikami prądu przemiennego, min. 70% niskiej podłogi, z wózkiem/wózkami zabudowanymi w części niskiej podłogi.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 50%, a także długość udzielonego okresu gwarancji - 6% (maksymalną liczbę sześciu punktów otrzymają oferty udzielające gwarancji na co najmniej 60 miesięcy), zużycie energii - 6%, liczba członów wagonu - 4% (4 punkty za tramwaj 3-członowy, 0 punktów za tramwaj 4-członowy) oraz parametry techniczne - 34%.
Na parametry techniczne składają się wózki jezdne - MPK najlepiej punktuje wózki obrotowe z czopem skrętu, rodzaj silnika trakcyjnego, rodzaj użytej przekładni oraz użytego koła, a także pochylenie podłogi w przedziale pasażerskim (maksymalna punktacja za pochylenie nieprzekraczające 6%), udział niskiej podłogi w przedziale pasażerskim (tramwaje oferujące mniej niż 100% niskiej podłogi uzyskają tutaj 0 punktów), szerokość otwartych drzwi 2-częściowych (punkty są przyznawane za szerokość co najmniej 1,4 metra), rodzaj zastosowanych otworów okiennych, liczbę miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi, rodzaj falowników trakcyjnych a także zdolność przewozową rozumianą jako największa liczba miejsc siedzących oraz stojących.
Drugie podejście. Jak było za pierwszym razem?
Przypomnijmy, że jest to drugie podejście MPK Kraków do zakupu nowych tramwajów 32-metrowych. W pierwszym podejściu
w obu przetargach - na jedno- oraz dwukierunkowe wagony, wpłynęły po dwie oferty. Bozankaya wyceniła dostawę 30 tramwajów jednokierunkowych na 449,269 mln zł, natomiast Stadler na 674,602 mln zł brutto. Budżet został określony na 369,3 mln zł.
Kolejne postępowanie dotyczyło maksymalnie 30 wozów dwukierunkowych o długości 32-34 m. Bozankaya wyceniła zlecenie na 463,697 mln zł brutto, a Stadler złożył ofertę na kwotę 764,137 mln zł brutto. Budżet został określony na 443,1 mln zł.
Z powodu przekroczenia budżetu oba przetargi unieważniono.