MPK Kraków odebrało dziś 18 nowych autobusów elektrycznych od Solarisa. Producent dostarczył spółce 18 przegubowych Urbino 18. Zakup jest dofinansowany z funduszy unijnych.
Komunikacja miejska w Krakowie wzbogaciła się dziś, 26 października, o 18 przegubowych Solarisów Urbino 18 electric. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie na podstawie rozstrzygniętego przetargu powierzyło dostarczenie autobusów bezemisyjnych firmie Solaris. Spółka posiada w swoim taborze już 117 elektrycznych Urbino, o długościach 8,9 m oraz 12 i 18 metrów. Dostawa nowo dostarczonych przegubowców została zrealizowana w oparciu o podpisany w październiku 2022 roku kontrakt, o wartości ponad 64 mln złotych. Nowe pojazdy będą kursować na liniach 164, 174, 194 oraz 503.
– Chciałbym podziękować MPK SA w Krakowie za powierzenie nam po raz kolejny zamówienia na bezemisyjne autobusy, które wzmocnią bardzo nowoczesną flotę przewoźnika. W imieniu firmy Solaris składam serdeczne gratulacje całej spółce. To wspaniała inwestycja w stronę poprawy jakości życia w tym pięknym mieście – powiedział Mateusz Figaszewski, reprezentujący firmę Solaris na uroczystości oficjalnego przekazania autobusów.
Magazynami energii w krakowskich e-busach są baterie Solaris High Energy o pojemności 420 kWh. Dla jeszcze większej sprawności i mniejszego zużycia energii instalacja napędowa została wykonana w nowatorskiej technologii SiC, czyli z wykorzystaniem układów opartych o węglik krzemu. Dostarczone przegubowe Urbino mogą być ładowane zarówno przez wtyczkę plug-in, jak i przez pantograf.
– Autobusy elektryczne eksploatujemy od prawie 10 lat. Cały czas dbamy o to, aby flota naszych pojazdów była coraz bardziej przyjazna dla środowiska, a dzieje się tak właśnie dzięki zamawianiu pojazdów zeroemisyjnych. Obecnie mamy ich prawie 120. Chciałbym mocno pokreślić, że zakup tak dużej liczby autobusów zasilanych energią elektryczną nie byłby możliwy bez skutecznego pozyskiwania środków zewnętrznych. Na ich dostawy pozyskaliśmy w sumie kwotę blisko 243 mln zł – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.
Autobusy bateryjne przeznaczone dla Krakowa zostały zaprojektowane w układzie drzwi 2-2-2-2. Każdy z pojazdów mieści 141 pasażerów, 42 zaś na miejscach siedzących. Modele zostały wyposażone w wydajną klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej, a także pełen monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Co istotne, wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w autobusie, w tym ogrzewanie, są zasilane wyłącznie energią elektryczną.
Warto przypomnieć, że kilka miesięcy wcześniej Solaris zrealizował dostawy 20 autobusów o napędzie bateryjnym, 7 sztuk Urbino 18 electric i 13 sztuk Urbino 12 electric. W samym 2023 roku do Krakowa trafiło zatem 38 nowych autobusów elektrycznych Solaris.
Kraków czeka w tym roku jeszcze na cztery kolejne autobusy zasilane energią
elektryczną firmy Irizar. Ich zakup podobnie jak dostawa 18 pojazdów Solarisa jest współfinasowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w kwocie blisko 59 mln zł. Udział autobusów zeroemisyjnych we flocie MPK w Krakowie wynosi obecnie już prawie 19 proc.