Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Kraków ma dwie oferty na nowe tramwaje. Zaskoczenia?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
05-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MPK Kraków właśnie otworzyło oferty na dostawę do 90 nowych tramwajów, zarówno 32- jak i ponad 42-metrowych. O realizację zadania ubiegają się dwa podmioty, w tym Pesa, która złożyła swoją ofertę w każdym z trzech postępowań. Drugi oferent może zaskakiwać, natomiast na razie nie znamy budżetu MPK na realizację zamówienia.

MPK Kraków prowadzi ponowne (pierwsze postępowania unieważniono z powodu przekroczenia budżetu przewoźnika) przetargi na dostawy nowych tramwajów w trzech wersjach - 32-metrowej (o długości w przedziale 32-34 metry) jednokierunkowej, dwukierunkowej o długości 32-34 metrów oraz jednokierunkowych wagonów o długości w przedziale 42-45 metrów.

W każdych z trzech przypadków przetargi mają charakter ramowy, w ramach których dostawy określonej liczby wagonów będą odbywały się w oparciu o konkretne umowy realizacyjne. Każde postępowanie dotyczy zakupu maksymalnie 30 tramwajów, dlatego MPK może nabyć łącznie 90 pojazdów.

Pesa i Skoda. Budżet nieznany

Właśnie poznaliśmy złożone oferty. W przetargu na dostawę tramwajów jednokierunkowych o długości do 32 metrów swoją ofertę złożyła tylko Pesa, wyceniając dostawę jednego wagonu na 17,313 mln złotych netto. Daje to 519,39 mln złotych netto w przypadku 30 wozów.

Dostawą dwukierunkowych tramwajów o długości 32 metrów również zainteresowana jest tylko Pesa, która wyceniła dostawę jednego wagonu na 18,618 mln złotych netto. W przeliczeniu na kwotę za 30 wozów daje to 558,54 mln złotych netto.

Z kolei w przypadku dostawy do 30 tramwajów o długości od 42 do 45 metrów wpłynęły aż dwie oferty. Tutaj również jedną z nich złożyła Pesa, wyceniając dostawę jednego wozu na 23,055 mln złotych netto, co daje niecałe 692 mln złotych netto za 30 wozów. Drugą ofertę złożyła Skoda, która wyceniła dostawę jednego tramwaju na 24,068 mln złotych netto, co daje 722,04 mln złotych netto za dostawę 30 pojazdów.
Jak na razie nie znamy budżetu przewoźnika - strona postępowania nie działa, co jest efektem ataku hackerskiego na MPK Kraków, a rzecznik prasowy spółki jak na razie nie chciał odnosić się do budżetu przewoźnika w każdym z trzech postępowań.

Przypomnijmy, że przy pierwszym podejściu do zakupu tramwajów obaj producenci - Pesa oraz Skoda nie złożyli swoich ofert. Ówcześnie realizacją zamówienia na oba typy 32-metrowych tramwajów były zainteresowane Bozankaya oraz Stadler, natomiast długie, ponad 40-metrowe wagony chciała dostarczyć tylko turecka firma.

W galerii prezentujemy wizualizacje tego, jak mogą wyglądać nowe tramwaje dla Krakowa od Pesy. Są to już jednostki z nowej platformy tramwajowej Pesy, o której więcej tutaj.

Prawie 300 osób na pokładzie jednego tramwaju

MPK kupuje następne tramwaje o długości ponad 40 metrów (do tej pory jako jedyny przewoźnik w Polsce używa takich wagonów - są to Krakowiaki dostarczone przez Pesę). Ich długość ma mieścić się w przedziale 42-45 metrów. Pierwszy z dostarczonych tramwajów tego rodzaju musi być wyposażony w system jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej na długości co najmniej 3 kilometrów, natomiast pozostałe wagony mają być przystosowane do montażu tego rozwiązania, tak naprawdę poprzez dołączenie zasobnika energii. Ponadto oferowane tramwaje muszą być oparte na pięciu lub sześciu wózkach jezdnych, a MPK wymaga, aby każdy człon nowych tramwajów był oparty o wózek. Tramwaje mają zabierać na pokład co najmniej 290 osób, z czego co najmniej 35% na miejscach siedzących. Konstrukcja pudła wagonu ma zapewnić jego co najmniej 30 letnią eksploatację przy średnim rocznym przebiegu nie większym niż 80 tysięcy kilometrów.

MPK wymaga, żeby nowe wagony miały co najmniej 8 drzwi, z czego co najmniej sześć to drzwi podwójne. Pierwszy i ostatni człon mają być wyposażone w dwoje podwójnych drzwi o szerokości 1,3 metra. Wszystkie z nich mają być odskokowo-przesuwne. Pełna specyfikacja kupowanych tramwajów tutaj.

Dwie wersje 32-metrowych tramwajów

MPK kupuje jednokierunkowe oraz dwukierunkowe tramwaje o długości w przedziale 32-34 metra. Oba typy tramwajów mają mieć cztery wózki jezdne, a żaden z członów nie może pozostać bez podparcia wózka. Tramwaje dwukierunkowe mają zabierać na pokład minimum 235 pasażerów z czego minimum 25% na miejscach siedzących, natomiast wozy jednokierunkowe mają mieścić co najmniej 225 pasażerów z czego minimum 35% na miejscach siedzących.

Tramwaje dwukierunkowe mają mieć co najmniej sześcioro drzwi, z czego minimum 4 podwójne po obu stronach pojazdu, natomiast wozy jednokierunkowe mają mieć co najmniej siedmioro drzwi z czego minimum 5 podwójnych. W obu typach pojazdów każdy z członów tramwaju o długości większej niż 5 metrów musi mieć co najmniej jedne podwójne drzwi o szerokości minimum 1,3 metra. MPK wymaga też tego, żeby pierwszy i ostatni człon miał po dwoje dwuskrzydłowych drzwi. Drzwi pojedyncze, o szerokości minimum 65 centymetrów mogą znaleźć się na skosach pudła. Wszystkie drzwi mają mieć charakter odskokowo-przesuwny. Więcej o wymogach MPK wobec nowych tramwajów można znaleźć tutaj.

Minimalnie zakup 15 tramwajów danego rodzaju i umowy zawarte na cztery lata

Podpisanie każdej z umów ramowych nie będzie stanowiło zobowiązania do zawarcia jakiejkolwiek umowy wykonawczej. Jeśli jednak umowy wykonawcze w trzech przetargach zostaną zawarte, to w ich ramach MPK będzie musiało zamówić po co najmniej 15 tramwajów. Kolejne wagony mogą być zamawiane w ramach kolejnych umów wykonawczych. Umowy ramowe zostaną zawarte na okres czterech lat.

Oba przetargi zakładają, że pierwszy tramwaj z pierwszej umowy realizacyjnej ma zostać dostarczony między 18 a 28 miesiącem od momentu zawarcia umowy wykonawczej, natomiast drugi wagon w okresie do 3 miesięcy od dostawy pierwszego tramwaju. Ostatni z 15 wagonów ma zostać dostarczony nie później niż 7 miesięcy od daty dostawy pierwszego tramwaju. Dostawy pozostałych wagonów, w ramach następnych umów realizacyjnych, będą przedmiotem uzgodnień pomiędzy MPK a wykonawcą.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Atak hackerski na systemy MPK Kraków

Mobilność

Atak hackerski na systemy MPK Kraków

Redakcja/inf. pras. 04 grudnia 2024

MPK Kraków: Za wcześnie, by stawiać tylko na napędy alternatywne

Komunikacja

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Komunikacja

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Roman Czubiński 12 listopada 2024

Ogromny przetarg MPK Kraków na nowe autobusy. Nawet 200 pojazdów

Komunikacja

ArthurBus na testach w Krakowie

Komunikacja

ArthurBus na testach w Krakowie

Redakcja/inf. pras. 04 września 2024

Zobacz również:

Atak hackerski na systemy MPK Kraków

Mobilność

Atak hackerski na systemy MPK Kraków

Redakcja/inf. pras. 04 grudnia 2024

MPK Kraków: Za wcześnie, by stawiać tylko na napędy alternatywne

Komunikacja

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Komunikacja

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Roman Czubiński 12 listopada 2024

Ogromny przetarg MPK Kraków na nowe autobusy. Nawet 200 pojazdów

Komunikacja

ArthurBus na testach w Krakowie

Komunikacja

ArthurBus na testach w Krakowie

Redakcja/inf. pras. 04 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5