W czwartek, 28 marca krakowski przewoźnik otworzył oferty w dwóch postępowaniach przetargowych. Jeden z nich obejmował przeprowadzenie tzw. retrofitu baterii, czyli modyfikacji baterii elektrycznych w 20 autobusach marki Solaris z 2017 roku
MPK Kraków otworzyło oferty w przetargu dotyczącym przeprowadzenia tzw. retrofitu baterii, czyli modyfikacji, których celem jest podniesienie parametrów baterii elektrycznych w 20 autobusach marki Solaris z 2017 roku (17 autobusów o długości 12 m i trzy przegubowe).
W tym postępowaniu ofertę złożyły dwie firmy:
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z ceną 14.204.999,72 zł brutto
- Ennovation Technology Sp. z o.o. z ceną 12.127.800,00 zł brutto
Każda z tych ofert będzie weryfikowana i sprawdzana. Autobusy, których dotyczy ten przetarg są eksploatowane przez MPK od siedmiu lat, tym samym pojemność baterii, w które zostały wyposażone, uległa zmniejszeniu. Od tego czasu nastąpił także znaczy rozwój technologii bateryjnej i dzisiaj jest ona znacznie wydajniejsza niż jeszcze kilka lat temu. Po wymianie baterii zasięg autobusów elektrycznych na jednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 150 km. Podmiot, który zdobędzie zamówienie będzie miał za zadanie wprowadzić rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych baterii tj. zdolności magazynowania energii elektrycznej co najmniej 210 kWh dla autobusu Solaris U12E i co najmniej 280 kWh dla autobusu Solaris U18E. Oprócz tego wykonawca będzie musiał przeprowadzić m.in. montaż dodatkowej niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania. Musi to oczywiście uwzględniać dwa rodzaje ładowania baterii - przez wtyczkę i pantograf (zarówno ładowanie wolne jak i szybkie).
Retrofit baterii został zaplanowany na najbliższe cztery lata, a wykonawca będzie miał maksymalnie 6 tygodni na prace przy jednym autobusie (poza pierwszym autobusem, na który przewidziano 12 tygodni). Gwarancja na wykonane prace wyniesie 3 lata.
Warto podkreślić, że to kolejne już działanie MPK w Krakowie, którego celem jest zwiększenie efektywności autobusów elektrycznych.
Więcej o tym zadaniu
przeczytacie tutaj.