Tabor autobusowy MPK SA w Krakowie w ciągu kilku najbliższych lat będzie jeszcze bardziej komfortowy i przyjazny dla środowiska. To efekt inwestycji przewoźnika w zakup nowych pojazdów. W czwartek, 30 stycznia, otworzono oferty w przetargu na dostawę w formie leasingu 200 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska.
Zamówienie obejmuje dostawę kilku rodzajów pojazdów i podzielone jest na pięć zadań:
- do 90 sztuk autobusów standardowych o długości ok. 12 m
- do 60 sztuk autobusów przegubowych o długości ok. 18 m
- do 30 sztuk autobusów midi o długości ok. 9 m
- do 10 sztuk autobusów mini o długości ok. 7 m
- do 10 autobusów przystosowanych do jazdy pozamiejskiej o długości ok. 12 m.
Dostawą nowych autobusów są zainteresowane trzy konsorcja:
- Mercus PSQ Sp. z o.o. i PKO Leasing SA – dostawa do 10 sztuk autobusów mini (cena za jeden autobus to 789 000 zł netto)
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing SA – dostawa do 90 sztuk autobusów miejskich standardowych Solaris Urbino 12 (cena za jeden autobus 1 350 000 zł netto), dostawa do 10 sztuk autobusów podmiejskich (cena za jeden autobus 1 390 000 zł netto), dostawa do 60 sztuk autobusów przegubowych o długości 18 metrów (cena za jeden autobus 1 825 000 zł netto), dostawa do 30 sztuk autobusów midi (cena za jeden autobus 1 300 000 zł netto)
- Scania Polska SA i Scania Finanse Polska Sp. z o.o. – dostawa do 90 sztuk autobusów standardowych Higer F12 o długości 12 m (cena za jeden autobus 1 500 000 zł netto), dostawa do 60 sztuk autobusów przegubowych Higer F18 o długości 18 m (cena za dostawę jednego autobusu to 2 199 500 zł netto).
Zamówienie nowych autobusów pozwoli na wycofanie z ruchu najstarszych autobusów spalinowych krakowskiego przewoźnika. Jeżeli to zamówienie zostanie zrealizowane, mieszkańców Krakowa będą przewozić tylko autobusy wodorowe, elektryczne, hybrydowe oraz wyposażone w najwyższą europejską normę silnika Euro 6.
Każdy z 200 nowych pojazdów będzie oczywiście niskopodłogowy, wyposażony w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz innowacyjne systemy wspomagające pracę kierowców. Kierowcy będą mieć do dyspozycji zamkniętą kabinę oraz lodówkę. Każdy z autobusów będzie spełniał najwyższe wymagania dotyczące bezpieczeństwa, komfortu i ekologii.
Autobusy będą dostarczane na podstawie umów realizacyjnych zawartych w ramach umów ramowych na poszczególne zadania w okresie czterech lat.
Flota MPK Kraków składa się obecnie z prawie 650 autobusów, z czego 121 to autobusy elektryczne i 33 hybrydowe. W ciągu ostatniego tygodnia przewoźnik otworzył oferty na trzy rodzaje autobusów: 10 wodorowych, 32 elektrycznych i 200 z silnikami Euro 6. Dodatkowo w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych 45 autobusów z silnikami Euro 6.
Realizacja wszystkich zaplanowanych zamówień będzie oznaczać wymianę ponad 40 proc. całej obecnej floty autobusów MPK Kraków.