Na terenie zajezdni tramwajowej Nowa Huta w czwartek 15 grudnia został zaprezentowany specjalny, wielofunkcyjny pojazd techniczny Unimog. Pozyskany przez MPK w Krakowie pojazd może się poruszać zarówno po drogach jak i po torach.
Nowy pojazd techniczny krakowskiego przewoźnika został zbudowany na dwuosiowym podwoziu Mercedes-Benz Unimog U423. Pojazd pełnić dwie podstawowe funkcje:
- holowanie pojazdów, w tym tramwajów po wydzielonych torowiskach
- odśnieżanie dróg i torów, m.in. na terenie zajezdni MPK (biorąc pod uwagę ostatnie intensywne opady śniegu w Krakowie jest to istotna funkcja)
Podstawowe wyposażenie pojazdu może być uzupełniane. Wykorzystując uniwersalne możliwości Unimoga, MPK planuje w przyszłości dokupić do niego kolejne urządzenia, m.in. odkurzacz do oczyszczania torowisk.
Do napędu pojazdu zastosowano czterocylindrowy, wysokoprężny silnik. Samochód posiada napęd stały na obie osie. Hamulce są tarczowe i współpracują z systemem antypoślizgowym ABS chroniącym przed blokowaniem kół podczas hamowania oraz systemem ALB umożliwiającym automatyczną regulację siły hamowania w zależności od obciążenia. Kabina pojazdu posiada dużą, nisko osadzoną panoramiczną przednią szybę, a także szyby z boku i z tyłu. To wszystko zapewnia kierowcy doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Wszystkie szyby wykonane zostały ze szkła odbijającego promienie słoneczne. Kabina została dodatkowo wyposażona w klatkę wzmacniającą, która spełnia wymagania wytrzymałościowe i bezpieczeństwa.
Unimog ma możliwość holowania każdego rodzaju tramwaju, który posiada MPK, w tym Krakowiaków, a więc tych najdłuższych i o największej wadze (Krakowiak waży 60 ton). Pojazd posiada także system czterech kamer zainstalowanych z przodu, z tyłu oraz nad kołami szynowymi przedniego i tylnego wózka, które ułatwiają kierowcy obserwację otoczenia.