MPK Kraków ogłosił przetarg na przebudowę i rozbudowę zajezdni tramwajowej Podgórze wraz z rozbudową układu torowego. Zajezdnia miałaby powiększyć się o halę przy Rzemieślniczej 19. Przewoźnik czyni starania o zakup kolejnych działek, zabudowanych dwiema halami.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej obejmującej koncepcję funkcjonalno-użytkową, zawierającą ocenę wykonalności technicznej, organizacyjnej, prawnej i finansowo-ekonomicznej inwestycji oraz dokumentację przetargową dla przebudowy zajezdni Podgórze. Zakres prac obejmuje przebudowę układu torowego w rejonie ulic Brożka i Rzemieślniczej, adaptację hali dla potrzeb obsługi tramwajów, budowę niezbędnej infrastruktury technicznej w tym podstacji trakcyjnej.
Wykonawca musi przedstawić dwie koncepcje rozbudowy obiektu. Zamawiający wymaga określenia warunków zasilania nowej podstacji. Na dzień dzisiejszy na terenie zajezdni parkuje 179 pojazdów (149 pociągów). Liczba ta ma wzrosnąć dzięki nowym torom. Zamawiający wymaga przedstawienia układu nowych torów odstawczych w oparciu o dostępne wolne powierzchnie – zamawiający wymaga min. 5 tys. m toru pojedynczego. Wykonawca musi też przedstawić układ wjazdu i wyjazdu od strony Brożka między istniejącym budynkiem a podstacją, umożliwiający dojazd do nowych torów postojowych. Ponadto projektant ma rozpoznać możliwości formalno-prawne przebudowy odcinka jednotorowego na Rzemieślniczej na dwutorowy – z koncepcją wjazdu i wyjazdu dwoma torami. Wymagania obejmują wydłużenie torów o numerach 43 i 44 (ślepych) oraz pozostawienie toru w Rzemieślniczej przewidzianego wcześniej do likwidacji.
W koncepcji ma zostać uwzględniony garaż dla pogotowia dźwigowego i pogotowia technicznego (w ramach przebudowy dawnej stołówki). Wykonawca powinien zaproponować system sterowania zwrotnicami, uwzględnić smarownice w miejscach narażonych na hałas. Koncepcja powinna obejmować przedłużenie kanału w torze nr 7, umożliwiającego obsługę codzienną i przegląd podwoi wagonów 2014N i NGT8, przebudowę hali Rzemieślnicza 19.
W hali obsługowej przy Rzemieślniczej przewidziano obsługę technicznych wszystkich tramwajów – z wymianą elementów i podzespołów, naprawą wózków, drobnymi naprawami powypadkowymi, nakładaniem reklam. Przewidziane mają być cztery tory, z czego każdy pomieści dwa tramwaje o długości 32 m. Jeden to ma być wyposażony w liniowy system podnoszenia tramwaju o długości 45 m. Nad dwoma torami skrajnymi przewidziano suwnicę o udźwigu 10 ton.
Propozycja autorska rozbudowy układu torowego, mat. MPK KrakówTermin składania ofert mija 28 maja. O wyborze zdecyduje cena. Koncepcja funkcjonalno-użytkowa ma powstać w ciągu sześciu miesięcy od podpisania umowy. Dokumentacja przetargowa ma zostać opracowana w ciągu 24 miesięcy od zatwierdzenia koncepcji. Zamówienie obejmuje też nadzór autorski – jednak nie dłużej niż 7 lat od daty podpisania protokołu odbioru dokumentacji przetargowej.
Prawem opcji objęty jest obszar trzech działek (123/33, 123/29, 123/31) za halą Rzemieślnicza 19 w kierunku zachodnim, które zamawiający zamierza nabyć. MPK ma prawo skorzystać z prawa opcji w terminie 12 miesięcy od daty podpisania protokołu odbioru dokumentacji przetargowej dla zamówienia podstawowego.