Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Kraków rozstrzyga przetargi na nowe tramwaje. Pesa świętuje

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
04-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Kraków rozstrzyga przetargi na nowe tramwaje. Pesa świętuje
wiz. PesaTak mają wstępnie wyglądać nowe Swingi 3.0 dla MPK Kraków
MPK Kraków rozstrzygnęło ramowe przetargi na dostawy 32- oraz ponad 40-metrowych tramwajów. W każdym z 3 postępowań wygrała Pesa, choć konkurować musiała tylko w jednym z nich. Do dostawy tramwajów jeszcze jednak daleka droga i niezbędne będą do tego umowy ramowe a potem wykonawcze. MPK wskazuje, że dla spółki kluczowy jest zakup 30 tramwajów dwukierunkowych.

MPK Kraków właśnie rozstrzygnęło trzy ramowe postępowania przetargowe na dostawę nowych tramwajów. Przewoźnik kupuje trzy rodzaje wagonów - 32-metrowe jednokierunkowe, 32-metrowe dwukierunkowe oraz tramwaje o długości od 42 do 45 metrów. Ramowy charakter przetargu oznacza, że konkretne zamówienia nowych wozów nastąpią poprzez umowy wykonawcze. Pierwsza z nich musi opiewać na co najmniej 15 tramwajów w każdym z 3 postępowań. MPK będzie mogło zamówić po 30 tramwajów każdego rodzaju, co łącznie daje możliwość zakupu 90 nowych pojazdów.

W dwóch z trzech postępowań przetargowych wpłynęła tylko oferta Pesy. Producent z Bydgoszczy wycenił dostawy 32-metrowych wozów jednokierunkowych na 643,704 mln złotych brutto, co daje jednostkową cenę netto za 1 tramwaj na poziomie 17,313 mln złotych. Budżet na tę część zamówienia wynosił niespełna 409 mln złotych brutto. 92 pkt na 100

Dostawa dwukierunkowych wagonów 32-metrowych została z kolei wyceniona na 691,858 mln złotych brutto, z jednostkową ceną netto za jeden tramwaj na poziomie 18,618 mln złotych netto. Budżet MPK wynosił tutaj 445,875 mln złotych brutto.

W obu przypadkach MPK wybrało ofertę Pesy jako najkorzystniejszą z oceną 92 na 100 możliwych do zdobycia punktów.

Najciekawiej wyglądała rywalizacja o dostawy długich, 42-metrowych tramwajów, gdzie obok Pesy swoją ofertę złożyła również Skoda. W tym przypadku MPK przygotowało budżet na poziomie 570,413 mln złotych brutto. Oferta Pesy miała wartość 854,03 mln złotych brutto, natomiast Skoda wyceniła dostawy tramwajów na niespełna 895 mln złotych brutto. Także w tej części postępowania zwyciężyła Pesa, uzyskując 92 na 100 możliwych punktów. Oferta skody otrzymała 77,72 pkt na 100 możliwych.

Pesa planuje dostarczyć do Krakowa tramwaje z zupełnie nowej platformy Twist 3.0.

Po uprawomocnieniu wyboru MPK będzie mogło zawrzeć trzy umowy ramowe, które będą ważne przez 4 kolejne lata, a dopiero w ich ramach zamówić po co najmniej 15 tramwajów w ramach pierwszych umów wykonawczych.

Aktualizacja:

MPK potwierdziło wybór ofert w oficjalnym komunikacie, który cytujemy poniżej:

"Decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, MPK w Krakowie brało pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie. Równie ważne są możliwości finansowe krakowskiego przewoźnika. To dlatego priorytetem będzie zamówienie 30 nowych wagonów dwukierunkowych, które będą mogły zostać wykorzystane do obsługi m.in. linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli. Dostawy tych tramwajów powinny się rozpocząć najpóźniej w 2028 roku (krakowski przewoźnik złożył już wniosek o dofinansowanie do ich zakupu w ramach programu FEnIKS). Decyzja o zakupie pozostałych 60 wagonów zależy od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania, w tym z KPO. Na realizację całego zamówienia, obejmującego 90 tramwajów, będzie potrzebna kwota 1,8 mld zł netto.

Wybór oferty PESA Bydgoszcz przez krakowskiego przewoźnika i cała procedura przetargowa w części dotyczącej zakupu wagonów dwukierunkowych, musi zostać jeszcze poddana procedurze kontroli uprzedniej przez Urząd Zamówień Publicznych. Jeżeli ta ocena zakończy się pozytywnie, to będzie mogła zostać podpisana umowa ramowa na dostawę do 90 nowych tramwajów (okres obowiązywania tej umowy wyniesie cztery lata).

MPK planuje, że po dostawie co najmniej 30 nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim osób poruszających się na wózkach oraz osób niewidomych i słabowidzących" – napisało MPK  

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków testuje autobus wodorowy od Mercedesa

Komunikacja

Kraków testuje autobus wodorowy od Mercedesa

Redakcja/inf. pras. 17 grudnia 2024

MPK Kraków ma dwie oferty na nowe tramwaje. Zaskoczenia?

Komunikacja

Atak hackerski na systemy MPK Kraków

Mobilność

Atak hackerski na systemy MPK Kraków

Redakcja/inf. pras. 04 grudnia 2024

MPK Kraków: Za wcześnie, by stawiać tylko na napędy alternatywne

Komunikacja

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Komunikacja

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Roman Czubiński 12 listopada 2024

Zobacz również:

Kraków testuje autobus wodorowy od Mercedesa

Komunikacja

Kraków testuje autobus wodorowy od Mercedesa

Redakcja/inf. pras. 17 grudnia 2024

MPK Kraków ma dwie oferty na nowe tramwaje. Zaskoczenia?

Komunikacja

Atak hackerski na systemy MPK Kraków

Mobilność

Atak hackerski na systemy MPK Kraków

Redakcja/inf. pras. 04 grudnia 2024

MPK Kraków: Za wcześnie, by stawiać tylko na napędy alternatywne

Komunikacja

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Komunikacja

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Roman Czubiński 12 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5