Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Kraków: Za wcześnie, by stawiać tylko na napędy alternatywne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
18-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Kraków: Za wcześnie, by stawiać tylko na napędy alternatywne
fot. MPK Kraków
Pozyskanie dużej liczby autobusów spalinowych ma dać krakowskiemu MPK pewność dostępności floty podczas niskich temperatur – wyjaśnia rzecznik przewoźnika. Choć przewoźnik inwestuje także w napędy alternatywne w autobusach, w najbliższym czasie nie zamierza zrezygnować z silników Diesla. Ponieważ zakup bez dofinansowania zewnętrznego byłby zbyt dużym ciężarem, spółka zdecydowała się na leasing – mówi „Transportowi publicznemu” rzecznik pasowy MPK Kraków.

Na nasze pytania związane z dużym przetargiem na dzierżawę autobusów spalinowych, o którym pisaliśmy kilka dni temu, odpowiedział rzecznik prasowy MPK Kraków Marek Gancarczyk. Przewoźnik wybrał leasing finansowy, a nie zakup, ponieważ uznał taką formę pozyskania taboru za korzystniejszą finansowo. – Jest to jedna z form elastycznego finansowania autobusów bez konieczności posiadania środków inwestycyjnych, które w przypadku środków transportowych są bardzo wysokie. Ponadto ryzyko inwestycyjne zostaje przeniesione na instytucję finansującą, która dokonuje oceny leasingobiorcy w zakresie możliwości bieżącej obsługi spłaty rat – wyjaśnia nasz rozmówca.

Napęd spalinowy zapewni elastyczność

Dlaczego wszystkie zamawiane autobusy mają mieć napęd spalinowy (nawet zastosowanie modułu hybrydowego nie będzie obowiązkowe)? – Napęd spalinowy ma być uzupełnieniem napędu alternatywnego, do którego Spółka posiada dedykowane zaplecze techniczne i wykwalifikowaną obsługę techniczną. Napęd spalinowy ma podnieść niezawodność obsługi komunikacji miejskiej m. in. w ekstremalnych okresach zimowych, kiedy napędy alternatywne nie są jeszcze wystarczająco efektywne – tłumaczy rzecznik MPK.

Jak podkreśla, przewoźnik – aby uzyskać jak największą efektywność niezależnie od warunków eksploatacji – stawia na zróżnicowanie źródeł zasilnia autobusów. MPK Kraków ma już liczą flotę autobusów elektrycznych oraz hybrydowych – i przygotowuje się do pozyskania kolejnych zeroemisyjnych (złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu 10 autobusów wodorowych, rozbudowuje też sieć ładowarek dla elektrobusów).

Przedsiębiorstwa komunikacyjne z polskich miast przyjmują w tej sprawie różne strategie. Dla porównania: prezes MPK Łódź zapewnił wiosną tego roku, że więcej przetargów na autobusy spalinowe ani nawet hybrydowe w spółce nie będzie.

Powiększenie floty? Nie, wycofanie najstarszych

Dostawy maksymalnie 200 sztuk autobusów nastąpią nie jednocześnie, lecz będą rozłożone na kilka lat. MPK chce podnieść standard swojego taboru autobusowego, wymieniając najstarsze pojazdy z silnikami spalinowymi o najniższych normach emisji spalin – oraz te, których dostosowanie do nowych wymagań umowy przewozowej będzie najdroższe. – Nie planujemy powiększania floty autobusowej – zastrzega. Pojazdy nie będą przypisane do konkretnych linii, lecz na bieżąco kierowane na trasy i przenoszone między trzema zajezdniami w zależności od potrzeb.

Przetarg, o którym mowa, podzielono na pięć części. MPK zamierza wydzierżawić maksymalnie 90 standardowych autobusów 12-metrowych, 10 podobnych (lub nieco dłuższych) pojazdów, ale przystosowanych do jazdy pozamiejskiej, 60 autobusów przegubowych, 30 wozów segmentu Midi oraz 10 minibusów. Okres leasingu wynosi 8 lat. Po spłacie ostatniej raty autobusy (za symboliczną złotówkę za każdy egzemplarz) przejdą na własność MPK. Przewoźnik zastrzegł sobie prawo wcześniejszego wykupu.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Komunikacja

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Roman Czubiński 12 listopada 2024

Ogromny przetarg MPK Kraków na nowe autobusy. Nawet 200 pojazdów

Komunikacja

ArthurBus na testach w Krakowie

Komunikacja

ArthurBus na testach w Krakowie

Redakcja/inf. pras. 04 września 2024

MPK Kraków pokazało wyjątkową "Enkę"

Komunikacja

MPK Kraków pokazało wyjątkową "Enkę"

Redakcja/inf. pras. 24 sierpnia 2024

Kraków znów próbuje kupić tramwaje

Komunikacja

Kraków znów próbuje kupić tramwaje

Jakub Rösler 02 sierpnia 2024

Zobacz również:

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Komunikacja

Jakie autobusy chce wyleasingować MPK Kraków?

Roman Czubiński 12 listopada 2024

Ogromny przetarg MPK Kraków na nowe autobusy. Nawet 200 pojazdów

Komunikacja

ArthurBus na testach w Krakowie

Komunikacja

ArthurBus na testach w Krakowie

Redakcja/inf. pras. 04 września 2024

MPK Kraków pokazało wyjątkową "Enkę"

Komunikacja

MPK Kraków pokazało wyjątkową "Enkę"

Redakcja/inf. pras. 24 sierpnia 2024

Kraków znów próbuje kupić tramwaje

Komunikacja

Kraków znów próbuje kupić tramwaje

Jakub Rösler 02 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5