MPK Łódź ogłosiło wyniki przetargu na 10-letni leasing 51 niskopodłogowych i klimatyzowanych autobusów. Ich dostawcą będzie konsorcjum Solaris Bus &Coach wraz z Millenium Leasing. Część pojazdów zostanie wyposażony w system tzw. „miękkiej hybrydy”.
Jak
pisaliśmy w marcu, zamówienie dotyczy wynajmu 29 autobusów 12-metrowych oraz 22 przegubowych o długości 18 m. W przetargu dodatkowo punktowany był moduł „miękkiej hybrydy” – rozwinięcie technologii rekuperacyjnej, wykorzystującej energię wytwarzaną w czasie hamowania. W autobusach zostanie zainstalowana dodatkowa bateria, kumulująca energię odzyskiwaną podczas hamowania. Zmagazynowany w niej ładunek będzie następnie przekazywany do rozrusznika. W efekcie zmniejszy się zużycie paliwa i emisja spalin.
Nowe autobusy zostaną skierowane do obu łódzkich zajezdni autobusowych (Limanowskiego i Nowe Sady). Ich dostawa spowoduje wycofanie podobnej liczby najstarszych pojazdów: Volvo 7000 z roku 2003, Jelczy M121MB dostarczonych w roku 2005 i 2006, a także –
jak pisaliśmy niedawno – ostatnich autobusów bez niskiej podłogi. Oznacza to, że po łódzkich ulicach będą kursowały już wyłącznie autobusy niskopodłogowe.
Konkurentami Solarisa w rozstrzygniętym właśnie przetargu były EvoBus i MAN. O wyborze zdecydowała cena (60%), parametry techniczno-użytkowe (15%) oraz parametry ekologiczne (15%). Pod uwagę wzięto także zastosowanie wspomnianego modułu hybrydowego i unifikację oferowanego taboru z pojazdami eksploatowanymi już w MPK. Zwycięska firma wynajmie MPK Solarisy Urbino 12 Hybrid oraz Urbino 18 (przegubowce będą pozbawione modułu „miękkiej hybrydy”). Wartość kontraktu to 139 336 767,75 zł.