W marcu przyszłego roku mają trafić do Łodzi ostatnie z 52 zamówionych przez MPK przegubowych autobusów Mercedesa. Przewoźnik podpisał dziś w tej sprawie umowę z firmą EvoBus i partnerem finansującym leasing. Nowe pojazdy będą miały napęd czysto spalinowy – jak tłumaczy producent, przy tak sformułowanych warunkach przetargu oferowanie autobusów hybrydowych byłoby nieopłacalne.
Jak
informowaliśmy w ubiegłym tygodniu, przetarg na 10-letni wynajem nowych przegubowców wraz z utrzymaniem wygrało konsorcjum EvoBus i Pekao Leasing. 52 autobusy mają trafić do obu łódzkich zajezdni – na ul. Limanowskiego i na Nowe Sady. Według deklaracji producenta dostawa nastąpi nieco wcześniej, niż zapowiadano poprzednio – w marcu przyszłego roku. Serwisem pojazdów zajmie się na zlecenie producenta lokalny partner, firma EWT Automotive z pobliskiego Strykowa.
– Podpisanie umowy to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Łodzi. Zarówno dla pasażerów, jak i dla kierowców komfort jazdy będzie doskonały. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy przy realizacji poprzednich kontraktów na leasing z utrzymaniem – deklaruje prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski. MPK wyleasingowało dotąd już dwie partie Mercedesów Conecto: w 2013 i 2014 r. (oprócz tego eksploatuje też serię z 2010 r., kupioną na własność).
Większa zwrotność…
Nowe autobusy będą należały już do
drugiej generacji Conecto, przedstawionej w 2016 r. Czym, oprócz wyglądu ściany czołowej, nowe autobusy będą różniły się od tych znanych już z łódzkich ulic? – Zastosowaliśmy nową technologię oświetlenia zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Zwiększa to bezpieczeństwo i wygodę podróżowania: pozwala pasażerom np. wygodniej czytać – odpowiada prezes zarządu EvoBus Polska Artur Konarski. Pasażerowie zauważą zapewne zmieniony system informacji pasażerskiej. Do pokrycia siedzeń, zgodnie z zapisami SIWZ, wykorzystano materiał zapobiegający rozprzestrzenianiu się wirusów i bakterii. Podobną funkcję będzie spełniał antybakteryjny filtr powietrza.
Mniej widoczną, ale bardziej istotną technicznie zmianą będzie system zabezpieczenia przeciwzgięciowego ATC. Korzyści z jego zastosowania to stabilniejsze prowadzenie, zmniejszenie średnicy zawracania i bezpieczniejsze manewry, również w ciasnych przestrzeniach czy na biegu wstecznym.
…i asystent kierowcy
– Wyposażyliśmy też autobusy nowej generacji w system aktywnego asystenta bezpieczeństwa, połączonego z systemem awaryjnego hamowania oraz monitorowania martwego pola po prawej stronie pojazdu. Obserwuje on ruch na drodze i daje kierowcy sygnały dźwiękowe, umożliwiając mu szybszą reakcję na niebezpieczne sytuacje w ruchu. Jest to duża innowacja w segmencie autobusów miejskich – dodaje Konarski.
Choć w przetargu można było uzyskać
dodatkowe punkty za moduł hybrydowy, EvoBus nie zdecydował się go zaoferować. Dlaczego? – Korzyści z modułu hybrydowego w tak skonstruowanym postępowaniu przetargowym w naszym przekonaniu nie równoważyłyby kosztów – odpowiada prezes producenta. – Znając infrastrukturę i topografię Łodzi oraz nasze produkty, jesteśmy przekonani, że zaproponowane przez nas rozwiązanie będzie optymalne. Nasze silniki wysokoprężne są bardzo ekologiczne – emisja cząstek stałych jest praktycznie niewyczuwalna, na granicy wykrywalności – twierdzi.