Nasze Mercedesy Conecto były zbyt wyeksploatowane, byśmy mogli przekazać je do któregoś z miast w Ukrainie – tłumaczy łódzkie MPK. Spółka zapewnia jednak, że wspiera walczący kraj w inny sposób. Informuje też, że zbliża się termin skreślenia z inwentarza Jelczy Mastero.
Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę wiele lwowskich autobusów miejskich zostało skierowanych na front, gdzie są wykorzystywane do przewożenia rannych żołnierzy i cywili. Władze Lwowa wystosowały do Związku Miast Polskich apel o dostarczenie używanych autobusów. Na prośbę pozytywnie odpowiedziało – między innymi –
MPK Kraków oraz
miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
W Łodzi, dla której od 2003 r. Lwów jest miastem partnerskim, w połowie lutego MPK wycofało z eksploatacji
ostatnie autobusy pozbawione niskiej podłogi. Były nimi Mercedesy O345G Conecto z 2006 r. Po apelu władz Lwowa pojawiły się pytania o możliwość przekazania ich do tego właśnie miasta.
Piotr Wasiak z Działu Promocji MPK Łódź twierdzi, że nie byłoby to możliwe, ponieważ łódzkie Conecto są zbyt zużyte. – Ich dalsza eksploatacja jest nieopłacalna lub niemożliwa ze względu na stan techniczny. Trudno, abyśmy pojazdy w takim stanie wysyłali jako dary do Lwowa – uzasadnia przedstawiciel przewoźnika.
Jak dodaje, spółka nie posiada obecnie także innych pojazdów, które mogłoby przekazać do miasta partnerskiego. Jako ciekawostkę warto przypomnieć, że w roku 2018 lwowski przewoźnik miejski Lviv Elektrotrans rozważał zakup używanego taboru z Łodzi. Chodziło jednak wtedy o wagony tramwajowe 805Na.
Nasz rozmówca podkreśla, że MPK aktywnie uczestniczy w pomocy dla uchodźców z Ukrainy. – Pomagaliśmy m. in. w ewakuacji dzieci z domów dziecka i pieczy zastępczej z Ukrainy. Pracownicy zorganizowali również zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy dla uchodźców, którzy trafili do Łodzi – przypomina.
Obecnie wszystkie łódzkie wysokopodłogowe Mercedesy Conecto zostały już sprzedane. Nie jest to ostatnia seria pojazdów, której MPK zamierza pozbyć się w związku z
dostawami nowego taboru. – Jelcze M121MB Mastero zostaną wycofane z eksploatacji na początku kwietnia – zapowiada Wasiak. Autobusy te, również wyprodukowane w roku 2006, są ostatnimi przedstawicielami marki Jelcz we flocie łódzkiego MPK.