Łódzkie MPK zaprezentowało wagon pomiarowy, zbudowany na bazie wycofanego z eksploatacji egzemplarza 805Na. To pierwszy w historii łódzkiej komunikacji pojazd tej serii adaptowany na cele techniczne. W kolejnych latach, wzorując się na doświadczeniach Tramwajów Warszawskich, MPK zamierza przebudować na techniczne jeszcze trzy wagony 805Na.
Wagon pomiarowy nosi numer 92338, nawiązujący do tego, który nosił jeszcze jako liniowy (1338). O jego wycofaniu z przeznaczeniem na cele techniczne
pisaliśmy trzy lata temu. Według informacji przewoźnika podczas przebudowy w Zakładzie Techniki wyposażono go w układ do pomiaru pętli zwarcia, układ do pomiaru współpracy pantografu z siecią jezdną, rejestrator napięcia trakcyjnego, układ do pomiaru wysokości zawieszenia sieci jezdnej oraz układ do pomiaru systemu Vetra. Wagon ma wejść do eksploatacji w styczniu przyszłego roku.
Jak informuje rzecznik MPK Agnieszka Magnuszewska, prace adaptacyjne rozpoczęto w grudniu 2018 r. Ich koszt wyniósł dokładnie 1 028 728,38 zł. Pojawia się pytanie, czy nie mógłby on być niższy, gdyby zakres przebudowy nie był tak szeroki. W wyglądzie zewnętrznym – oprócz kremowo-zielonego malowania, będącego nawiązaniem do tradycji łódzkich przedsiębiorstw tramwajowych – zwracają uwagę elementy typowe dla modernizowanych wagonów liniowych. W wagonie 92338 zamontowano drzwi odskokowo-przesuwne, wklejane szyby boczne, plastikowe elementy czoła i części tylnej, a nawet przedni wyświetlacz diodowy. We wnętrzu rzucają się w oczy nowe siedzenia oraz przyciski indywidualnego otwierania drzwi. Czy ich zastosowanie w wagonie nieprzeznaczonym do wożenia pasażerów ma swoje uzasadnienie?
– MPK Łódź eksploatuje 62 sztuk wagonów w wersji 805Na3D. Wagony te będą eksploatowane przez najbliższe 20 lat. Wagon techniczny – na pewno dłużej, może nawet 30 lat – odpowiada Magnuszewska. Jak tłumaczy, unifikacja rozwiązań technicznych w wagonach liniowych i technicznych ma ułatwić ich obsługę w przyszłości. Należy jednak zauważyć, że w dalszym ciągu nie uzasadnia to zastosowania choćby wyświetlacza.
Dalsze plany modernizacji lub zakupu wagonów gospodarczych są znacznie szersze. – Istnieje pilna potrzeba wymiany wyeksploatowanych wagonów technicznych na nowe – przyznaje rzecznik MPK. Obecnie spółka eksploatuje 14 pojazdów technicznych na bazie wagonów Konstal 5N: osiem odśnieżarek (pięć w Zakładzie Torów i Sieci, dwie w zajezdni Telefoniczna i jedną na Chocianowicach), trzy służące do przetaczania niesprawnych wagonów na terenie zajezdni (po jednym w każdym obiekcie) oraz wagon do transportu podbijarki, do oprysków i platformę sieciową (wszystkie stacjonują w ZTiS).
Wobec braku alternatyw na rynku MPK postanowiło wzorować się na doświadczeniu Tramwajów Warszawskich. W 2016 r. stołeczna spółka wprowadziła do eksploatacji 6 przebudowanych wagonów 105Na. – Wagony te zimą są wyposażane w pługi odśnieżne, a latem – wykorzystywane jako wagony transportowe dla brygad torowych, do nawadniania torowisk zielonych, oczyszczania tłucznia i odkurzania peronów przystankowych – wylicza rzecznik łódzkiego przewoźnika. – W latach następnych planuje się wykonanie jeszcze trzech wagonów technicznych, wyposażonych w montowane na okres zimowy pługi odśnieżne z różnymi funkcjami dodatkowymi – informuje.
Kolejny wagon, wyposażony w możliwość jazdy bez napięcia w sieci trakcyjnej, ma pełnić funkcję platformy do robót sieciowych. Następne dwa mają otrzymać podczas przebudowy inne, nieokreślone na razie funkcje dodatkowe. Posiadanie sprawnych 4 sztuk wagonów technicznych ma umożliwić wycofanie z eksploatacji 5 odśnieżarek i 3 wagonów technicznych eksploatowanych w Zakładzie Torów i Sieci.