Pierwszy egzemplarz niskopodłogowego wagonu Pesa 122N Tramicus z 2008 r. doczekał się niewielkiej modernizacji. Trwają jazdy próbne prototypu. Od ich wyników zależy, czy w podobny sposób zostaną przebudowane kolejne egzemplarze.
Modernizację wagonu o numerze 2858 zaprojektowano i wykonano w Zakładzie Techniki MPK Łódź. W części mechanicznej i elektrycznej większych zmian nie było: wózki oraz wyposażenie elektryczne poddano tylko przeglądom i naprawom głównym. Wymieniono jedynie układ mechaniczny hamulców tarczowych na pochodzący od innego (polskiego) producenta. Zastąpiono też dotychczasowe oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne nowym, z LEDowymi źródłami światła. Zmian we wnętrzu jest więcej. – Odświeżenie wnętrza tramwaju obejmuje m. in.: wymianę wykładziny i siedzeń pasażerskich, a także systemu poręczy. Dodatkowo poręcze pionowe wyposażono w lampki poprawiające ich widoczność dla osób słabowidzących – informuje rzecznik MPK Piotr Wasiak. Zmodernizowano też system informacji pasażerskiej i monitoringu.
Całości dopełnia odświeżenie malowania zewnętrznego. Wagon otrzymał schemat malowania znany z młodszych generacji eksploatowanych w Łodzi tramwajów Pesy – 122NaL Swing, dostarczonych w latach
2015-2016 oraz
2018.
Na razie nie wiadomo, czy docelowo wszystkie egzemplarze łódzkich Tramicusów (10 sztuk) zostaną poddane przebudowie. – Będziemy obserwowali efekty prototypowej modernizacji – zapowiada Wasiak. Pierwszy odświeżony wagon ma zacząć kursowanie z pasażerami jeszcze we wrześniu. MPK nie planuje przypisywać go do konkretnej trasy. Można jednak przypuszczać, że często będzie pojawiał się na podmiejskiej linii 41 do Pabianic – od czasu jej
reaktywacji w lipcu bieżącego roku Tramicusy stanowią główny obsługujący ją typ taboru.
Plany modernizacyjne MPK na kolejne lata obejmują przede wszystkim dokończenie modernizacji
kupionych w Bielefeld wagonów M8C (ze
zmianą typu na M8CN poprzez dodanie w członie środkowym wejścia niskopodłogowego). Gdy przebudowane będą już wszystkie cztery egzemplarze, do modernizacji trafią kolejne
Cityrunnery z 2002 r. Oprócz tego – jak deklaruje rzecznik przewoźnika – w nadchodzących latach spółka zamierza skoncentrować się na
modernizacji pozostałych wagonów NF6D.