Łódzki operator komunikacji miejskiej zamierza sięgnąć po nową formę pozyskiwania pracowników. Na najbliższe dwa lata MPK zmierza wynająć grupę motorniczych i kierowców zatrudnionych przez podmiot zewnętrzny. Będą oni prowadzić tabor należący do MPK – zarówno autobusy, jak i tramwaje.
Jak informowaliśmy niedawno, według łódzkiego MPK niedobory kadrowe wśród kierowców autobusów powoli się zmniejszały. Aby uniknąć konieczności wnioskowania o kolejne cięcia w rozkładach jazdy, przewoźnik organizuje kursy przyuczające do zawodu kierowcy, których absolwenci muszą odpracować określony czas w spółce. Od kilku lat – na wybranych liniach zastępczych – MPK korzysta też z usług podwykonawców, którzy realizują kursy własnymi autobusami. Teraz postanowiono sięgnąć dodatkowo po rozwiązanie pośrednie: ukazało się ogłoszenie o przetargu na usługę kierowania pojazdami należącymi do MPK.
Od 2024 r. – dalsze prace na sieci
– Takie rozwiązanie pozwoli na bardziej elastyczne dostosowanie liczby pracowników do zmieniających się potrzeb komunikacji miejskiej. Przede wszystkim chodzi o sytuacje związane z koniecznością uruchomienia komunikacji zastępczej w związku z prowadzonymi remontami – tłumaczy rzecznik MPK Piotr Wasiak. Umowa ma obowiązywać przez 2 lata od 1 stycznia 2024 r. Choć duża część trwających obecnie inwestycji na sieci tramwajowej ma zakończyć się jeszcze w bieżącym roku (Północna, Plac Wolności, fragment ul. Legionów i Cmentarnej, tramwaj na Doły, wiadukt Przybyszewskiego, tramwaj do Konstantynowa), wiele innych będzie rozpoczynanych dopiero w kolejnych latach (Kilińskiego do pętli Dworzec Łódź Chojny, Niższa, Warszawska, dalsza część Legionów i Konstantynowskiej, Ogrodowa, modernizacja czynnych na razie tras na Rzgowskiej i Aleksandrowskiej). W 2024 r. będą też kontynuowane prace przy budowie łódzkiego tunelu średnicowego, przez co tramwaje nadal nie będą mogły korzystać z ul. Zielonej.
Nowością jest też fakt, że przetarg dotyczy również wynajęcia motorniczych. Nasz rozmówca informuje, że większość wynajętych pracowników będzie jednak prowadziło autobusy. Dokładnej proporcji podziału między prowadzącymi obydwa środki transportu nie podaje.
Co najmniej 7000 godzin w miesiącu
W czasie obowiązywania kontraktu wynajęci pracownicy mają wykonywać obowiązki (oprócz samego prowadzenia – także czynności zdawczo-odbiorcze i prowadzenie dokumentacji) w wymiarze co najmniej 7000 roboczogodzin miesięcznie – w dzień i w nocy, w dni powszednie, niedziele oraz święta. Na początku miesiąca rzecznik MPK informował, że liczba kierowców zatrudnianych wówczas w spółce – 1052 – jest liczbą zbyt małą w stosunku do potrzeb.
Pracownicy nie będą przypisani na stałe do konkretnych linii ani pojazdów. Otrzymają oni dostęp do pomieszczeń socjalnych w zajezdniach MPK.
Przede wszystkim elastyczność
Nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pytanie o to, ilu prowadzących zabrakłoby w roku 2024, gdyby przetarg zakończył się niepowodzeniem. – MPK Łódź systematycznie prowadzi nabory i szkolenia na prowadzących zarówno autobusy jak i tramwaje. Obecna liczba pracowników umożliwia realizowanie rozkładów zlecanych nam przez organizatora transportu zbiorowego. Zlecenie części usług polegających na kierowaniu pojazdami komunikacji miejskiej firmie zewnętrznej ma przede wszystkim umożliwić elastyczne dostosowanie liczby pracowników do zmieniających się potrzeb komunikacji miejskiej w związku z remontami – odpisał tylko przedstawiciel MPK.
Termin składania ofert upływa 29 sierpnia. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena.