Łódzkie Solarisy Urbino IV generacji wyjechały już na linie. 46 autobusów zostało przez MPK Łódź wyleasingowanych na 10 lat – ich serwisem zajmie się w tym okresie producent, podczas gdy przewoźnik będzie płacił za ich gotowość do służby. Część pojazdów ma zupełnie nowe w Łodzi rozwiązanie – panele fotowoltaiczne na dachach.
Przetarg na dostawę łącznie 70 nowych autobusów MPK ogłosiło
na początku ubiegłego roku. Kontrakt na dziesięcioletni leasing 20 pojazdów przegubowych i 26 12-metrowych zdobył Solaris. Umowę
podpisano 13 sierpnia, a pierwsze pojazdy (8 krótkich i jeden przegubowy) dotarły do Łodzi
pod koniec kwietnia.
Mimo zakończenia dostaw na początku czerwca autobusy przez ponad miesiąc nie wyjeżdżały na linie – lokalne media donosiły o problemach z systemami informacji pasażerskiej, których elementy trzeba było wymienić. Dwa pojazdy zostały też
uszkodzone podczas stłuczki, która jednak nie miała wpływu na opóźnienie debiutu.
Czwarta generacja Solarisów Urbino znacząco różni się od licznie eksploatowanych w Łodzi poprzedników. Oprócz widocznych gołym okiem zmian stylistycznych nowe autobusy odznaczają się wyższym komfortem (także dla kierowców) dzięki zmodyfikowanemu zawieszeniu. Obniżenie masy pozwoliło na zmniejszenie zużycia paliwa. We wnętrzu więcej siedzeń jest dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi. Część egzemplarzy z ostatniej dostawy ma zamontowane na dachu
panele fotowoltaiczne, które mają wspomagać zasilanie odbiorników energii. Jeśli takie rozwiązanie się sprawdzi, MPK prawdopodobnie będzie wymagało stosowania go od oferentów w kolejnych przetargach.
MPK nie kupiło nowych pojazdów na własność, lecz wyleasingowało je od konsorcjum Solarisa i Pekao Leasing na 10 lat. Zaletą takiego rozwiązania jest określenie z góry kosztów utrzymania autobusów przy zapewnieniu ich serwisu przez producenta. Po zakończeniu okresu leasingu przewoźnik będzie mógł kupić autobusy za również znaną z góry wartość końcową. Koszt umowy to ponad 125 mln zł brutto.
Dostawa nowego taboru nie będzie oznaczała zwiększenia ogólnej liczby autobusów. Do zajezdni nr 1 (Limanowskiego) trafiło 12 Solarisów, wszystkich w wersji 12-metrowej. Ich wprowadzenie do ruchu pozwoli wycofać ostatnie Volvo 7000 z lat 2001-2003. Zajezdnia nr 2 (Nowe Sady) wzbogaciła się natomiast o 34 nowe autobusy, w tym 20 przegubowych. W tym przypadku MPK zamierza pozbyć się Jelczy M121MB z roczników 2005 i 2006, Mercedesów O345G Conecto z 2006 r. (ostatnie we flocie przewoźnika pojazdy całkowicie wysokopodłogowe), a także niektórych O530G Citaro z tego samego rocznika. Część egzemplarzy została skreślona ze stanu już w minionych miesiącach.