Cztery wagony techniczne, bazujące na pojazdach generacji 805N, mają wzbogacić w najbliższych latach flotę MPK Łódź. Przewoźnik potrzebuje pilnego odmłodzenia parku tramwajów technicznych, z których większość bazuje dziś na wagonach 2N i 5N. Na razie zaprezentowano pierwszy przebudowany egzemplarz „osiemsetpiątki”.
O dobiegających końca pracach nad przebudową wagonu
informowaliśmy w grudniu. Teraz łódzki przewoźnik postanowił zaprezentować pojazd dziennikarzom. Wagon ma pełnić funkcję ruchomego laboratorium do monitorowania stanu sieci trakcyjnej. Podczas trwającej rok i kosztującej ponad milion złotych przebudowy pojazd wyposażono m. in. w układ do pomiaru pętli zwarcia, układ do pomiaru współpracy pantografu z siecią jezdną, rejestrator napięcia trakcyjnego, układ do pomiaru wysokości zawieszenia sieci jezdnej.
– Nowoczesne urządzenia pozwolą – między innymi – na szybkie dostosowanie nastawów wyłączników szybkich do bieżących warunków panujących na sieci. Będzie można też zabezpieczyć sieć przed przegrzaniem i spadnięciem – mówi kierownik Zakładu Techniki MPK Łódź Waldemar Załomski. Jak zapewnia, samodzielna adaptacja była rozwiązaniem znacznie tańszym, niż zakup nowych wagonów od zewnętrznego dostawcy.
Wagon 92338 jest pierwszym z tramwajów 805Na, które MPK zamierza przebudować na pojazdy techniczne. W kolejnych latach adaptacji, choć w innym zakresie, zostaną poddane trzy kolejne egzemplarze. Staną się one pługami odśnieżnymi z dodatkowymi funkcjami (jeden z nich zostanie wyposażony w platformę sieciową i dodatkowe zasilanie akumulatorowe). Dzięki temu przewoźnik będzie mógł wycofać z eksploatacji łącznie 8 pojazdów bazujących na wagonach 2N i 5N, produkowanych od końca lat 40. do początku 60. ubiegłego wieku