Adaptowany przez łódzkie MPK uniwersalny tramwaj techniczny na bazie 805Na budzi duże zainteresowanie na tegorocznych targach TRAKO. Wagon może pełnić m. in. rolę pługa oraz wozu sieciowego, a dzięki agregatowi prądotwórczemu może poruszać się niezależnie od napięcia w sieci. Przewoźnik upatruje w projekcie szansy na odmłodzenie floty wagonów roboczych, a także – być może – na sprzedaż podobnych pojazdów do innych miast.
Wystawiony przez MPK wagon techniczny na bazie 805Na jest wielofunkcyjny. – Można porównać go od szwajcarskiego scyzoryka – mówi Maciej Michalski z Zakładu Techniki MPK Łódź. Pojazd może być wykorzystywany do prac serwisowo-budowlanych sieci trakcyjnej – pozwala na to umieszczony na dachu pomost i możliwość zasilania urządzeń zewnętrznych. Ważnym atutem jest możliwość jazdy na odcinkach pozbawionych sieci, zapewniana przez wysokoprężny agregat prądotwórczy o mocy 100 kW.
Napęd jak w wagonach liniowychSkrócony przód i zamontowany przed ścianą czołową regulowany lemiesz pozwala natomiast na wykorzystywanie wagonu do zimowego utrzymania sieci. – Możemy odśnieżać nim także te torowiska, na których nie sprawdzają się najpopularniejsze w Polsce pługi tramwajowe ze szczotką wirującą, np. odcinki trawiaste – wyjaśnia przedstawiciel przewoźnika. Dodatkowo, po zdemontowaniu wspomnianego pomostu, można założyć w jego miejscu specjalny odbierak, przystosowany do nanoszenia na przewód jezdny preparatu zapobiegającego osadzaniu się szadzi.
Dotychczas tabor techniczny MPK składał się głównie z przebudowanych wagonów generacji N. Decyzja o jego odmłodzeniu wynikała z kilku czynników. Starzejące się, mocno zużyte „enki” nastręczają coraz większych problemów serwisowych, zaczyna też brakować personelu, który umie sobie z nimi poradzić. – Bazą dla nowych wagonów technicznych stał się więc następca generacji N, którego serwisowanie dzięki unifikacji będzie bardzo ułatwione. Wcześniej zmodernizowaliśmy łącznie 64 pojedyncze wagony 805Na w oparciu o aparaturę elektryczną firmy Woltan. Doświadczenia z ich eksploatacji są bardzo pozytywne. Przesądziło to o wykorzystaniu tej platformy także przypadku taboru technicznego – dodaje Michalski.
Dbałość o komfort pracownikówNasz rozmówca zapewnia, że wykorzystanie staroużytecznych elementów z odstawianych wagonów 805Na – z wyjątkiem belki grzbietowej i ram wózków – nie było nawet rozważane. Wszystkie pozostałe elementy pojazdy są nowe. Uwagę zwracają wklejane okna i nowoczesny pulpit motorniczego. Wykończone nowymi materiałami wnętrze przedstawia się lepiej, niż w niejednym wagonie liniowym MPK. – Zastosowaliśmy typowe rozwiązania, takie same jak w wagonach pasażerskich po modernizacji lub zbliżone do nich. Dzięki temu nie musieliśmy ponosić dodatkowych kosztów prac inżynierskich. Istotna jest też wygoda pracowników obsługi – tłumaczy taki wybór przedstawiciel MPK. Podłogę pokryto wytrzymałą, ryflowaną blachą aluminiową, a ściany – łatwym do czyszczenia laminatem.
Modernizacja kosztowała ponad 2 mln zł. – Dużą część tego budżetu pochłonął wspomniany silnik spalinowy. Bardzo zwiększył on jednak zakres możliwego zastosowania wagonu – zastrzega Michalski.
Szansa na sprzedaż. Także za granicą?Pierwszego dnia targów wagon – oznaczony jako 805Na-M16D – cieszył się dużym zainteresowaniem zwiedzających. – Gościliśmy już kilku przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacyjnych, również spoza Polski. Padały pytania o cenę – informuje nasz rozmówca. Zakład Techniki MPK jest gotów zarówno sprzedawać gotowe pojazdy, jak i adaptować wagony przekazane przez zamawiających. Możliwe jest przygotowanie zarówno wersji wąskotorowych, jak i na tor 1435 mm. Wagon został zgłoszony do konkursu o nagrodę im. prof. Jana Podoskiego.
Dalsze plany odnowy taboru technicznego MPK obejmują – między innymi – przygotowanie na bazie 805Na szlifierki do szyn. Wcześniej rozpatrywano przebudowę w tym celu wycofanego wagonu M6S, jednak ze względu na wysokie koszty oraz niską dostępność części zamiennych koncepcja upadła, a ostatni egzemplarz tego typu został niedawno przekazany przez MPK jednej z placówek muzealnych. Z tego samego powodu nie są planowane adaptacje na tabor techniczny wagonów GT6 i pochodnych.
Być może jedna z osiemsetpiątek zostanie też przebudowana na klasyczny wagon skrzyniowy. Mimo rozpoczętych już inwestycji (pisaliśmy już o
nowoczesnym wagonie pomiarowym) techniczne „enki” nieprędko znikną z taboru MPK. Wagonów tych przewoźnik ma jeszcze kilkanaście, z których część jest w ciągłej eksploatacji.