O planach zakupu autobusów napędzanych wodorem dla łódzkiej komunikacji miejskiej, mówiono w ostatnich latach. Przed ogłoszeniem przetargu na najem długoterminowy MPK Łódź chce najpierw przeprowadzić dialog z producentami.
Miejski przewoźnik - MPK Łódź ogłosił przed drugim długim weekendem listopadowym wstępne konsultacje rynkowe. Dotyczą – cytując ich nazwę – "najmu długoterminowego autobusów zasilanych wodorem wraz z pełną obsługą serwisową".
MPK Łódź. Kolejne podejście do autobusów wodorowych
Niewiadomą jest rodzaj taboru – krótki (maxi) czy przegubowy (mega) – oraz w jakiej ilości miałby być wynajęty przez spółkę.
Wcześniej mowa była o 4 autobusach wodorowych dla Łodzi. Jak czytamy, celem wstępnych konsultacji rynkowych jest uzyskanie informacji w zakresie dotyczącym producentów lub dostawców autobusów zasilanych wodorem.
MPK Łódź chce pozyskać informacje dotyczące określenia:
- parametrów technicznych autobusów,
- możliwego zakresu zlecenia usługi serwisowej,
- gotowości do serwisowania pojazdu poza terenem zamawiającego,
- przewidywanego/orientacyjnego kosztu najmu oraz serwisu pojazdu w wariancie 8-10 letnim,
- możliwych terminów dostaw pojazdów po podpisaniu umowy,
- możliwości współpracy z dostawcą wodoru w ramach konsorcjum, w celu zapewnienia kompleksowej usługi,
- możliwości zabezpieczenia dostaw wodoru,
- planów budowy stacji tankowania wodoru na terenie miasta Łodzi,
- warunków ewentualnej możliwości tankowania z tzw. bateriowozu,
- certyfikacji wodoru,
- przewidywanego kształtowania się cen wodoru w przyszłości w tym ewentualne mechanizmy waloryzacji cen w okresie 8 – 10 lat najmu,
Wniosek o dopuszczenie do udziału w konsultacjach (wraz z załącznikami) zainteresowane firmy muszą złożyć elektronicznie - za pośrednictwem platformy zakupowej MPK Łódź, do 18 listopada do godz. 14:00. Termin zakończenia konsultacji przewidywany jest na piątek, 13 grudnia tego roku.
"Elektryki" na Limanowskiego, "Wodorowce" na Nowe Sady
Warto wspomnieć, że w dokumencie pn.
"Strategia Rozwoju Miasta Łodzi 2030+" z 2022 roku łódzcy urzędnicy zapisali projekt dotyczy zakupu 38 autobusów wodorowych wraz z budową stacji tankowania wodoru. Koszt realizacji w latach 2026–2027 miałby wynieść 249,6 mln zł.
To co już wiadomo to, to że autobusy wodorowe MPK Łódź będą stacjonowały na terenie zajezdni Nowe Sady, czyli Zakładu Eksploatacji Autobusów nr 2. Tam powstanie infrastruktura do ich obsługi wraz ze stacją tankowania.
Łódzki przewoźnik koncertuje obsługę autobusów spalinowych i hybrydowych – z modułem mild hybrid na obydwu zajezdniach. Natomiast dla pojazdów elektrycznych przeznaczona jest zajezdnia Limanowskiego (Zakładu Eksploatacji Autobusów nr 1). Tam w ostatnich latach powstała m.in. zadaszona wiata z ładowarkami.