Nie dwie, ale aż cztery linie przebiegające przez centrum Łodzi mogą zacząć być obsługiwane autobusami elektrycznymi za nieco ponad dwa lata – wynika z wypowiedzi prezesa łódzkiego MPK. W ciągu najbliższej dekady przewoźnik zamierza pozyskać blisko sto takich pojazdów. Osiągnięcie tego celu będzie jednak niemożliwe bez wsparcia finansowego Unii Europejskiej.
Pierwsza seria elektrobusów ma liczyć 17 egzemplarzy. Wcześniej w zapowiedziach MPK liczba takich pojazdów, które miały być zamówione, wahała się od 12 do 17. Przewoźnik wybrał więc ambitniejszy wariant planu. – Wynika to z pozyskania większych środków – wyjaśnia prezes Zbigniew Papierski. Dodatkowe pieniądze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego. – Składamy wniosek. Liczymy, że najpóźniej w przyszłym roku podpiszemy umowę o dofinansowanie – deklaruje prezes.
Nowością jest liczba linii, które mają być obsługiwane pojazdami z ekologicznym napędem. Dotychczas padały zapowiedzi
wykorzystania elektrobusów na liniach 80 i 83, łączących przebudowywaną właśnie pętlę Wydawnicza z osiedlem Retkinia oraz Teofilowem. Obecnie, jak twierdzi Papierski, spółka przymierza się do obsługi aż czterech linii przebiegających przez centrum. Szef MPK nie podaje jednak szczegółów na temat ich trasy.
Wszystkie pojazdy mają stacjonować w zajezdni nr 1 przy ul. Limanowskiego, o której przebudowie
niedawno pisaliśmy. Autobusy będą trafić do zajezdni po zakończeniu inwestycji – w drugiej połowie 2020 i na początku 2021 r. Według prezesa spółka przygotowuje się do wybudowania 98 stanowisk do ładowania baterii w autobusach elektrycznych (choć materiały prasowe MPK zawierają liczbę 80). Będą one zadaszone wiatą o wymiarach 243 na 26 metrów.
– Możliwość ładowania autobusu będzie zapewniona na każdym stanowisku postojowym. W zajezdni znajdzie się zarówno stacja do ładowania szybkiego w ciągu dnia, jak i wolnego nocnego – mówi Zbigniew Litkowski, dyrektor operacyjny firmy ALSTAL, lidera konsorcjum mającego przebudować zajezdnię. MPK przewiduje też budowę pięciu stacji ładowania w różnych punktach miasta.
– Oceniamy, że [98 autobusów] to taka liczba, która trafi do Łodzi w ciągu obecnej i przyszłej unijnej perspektywy budżetowej. Niebawem będziemy zapewne podpisywać umowę na zakup pierwszych 17 sztuk takich pojazdów. Kolejne będą sukcesywnie trafiały do zmodernizowanej zajezdni – zapowiada Papierski.