Miejska spółka przygotowuje się do przejęcia zajezdni tramwajowej na Brusie. Obiekt powróci więc do zasobów przewoźnika po trzydziestoletniej przerwie. Ma być wykorzystywany w celach muzealnych, ale nie wiadomo, czy oznacza to kres funkcjonowania zakładowej placówki przy Wierzbowej.
Na naszych łamach informowaliśmy
niedawno o zbliżającej się długo oczekiwanej finalizacji przejęcia terenu zajezdni tramwajowej Brus przez MPK. Ma być to znaczącym krokiem naprzód w dziejach rodzącego się tam muzeum. Obiekt znajduje się obecnie pod opieką Klubu Miłośników Starych Tramwajów, jednak prowadzenie pełnoprawnej placówki muzealnej przekracza możliwości finansowe i organizacyjne stowarzyszenia hobbystów.
Co z muzeum przy Wierzbowej?
Miejski przewoźnik prowadzi jednak własne Muzeum Komunikacji Miejskiej już teraz. Działa ono przy ul. Wierzbowej, a więc w bezpośrednim sąsiedztwie zakładów remontowych przy Tramwajowej. O ile w 2021 r. firma zapowiadała, że przeniesie MKM na Brus, teraz jego losy nie wydają się przesądzone.
– Jeśli chodzi o przeniesienie Muzeum Komunikacji Miejskiej, to jest za wcześnie, aby mówić o szczegółach i terminach – stwierdza bowiem Piotr Wasiak, rzecznik prasowy MPK-Łódź. Nawet jeśli zgromadzone przy Wierzbowej eksponaty trafią ostatecznie do dawnej zajezdni Tramwajów Podmiejskich przy ul. Konstantynowskiej, póki co nie ma żadnego konkretnego harmonogramu działań. Przedstawiciel spółki zapewnia, że placówka funkcjonuje w swojej dotychczasowej lokalizacji bez utrudnień.
Pierwszy krok to ogrodzenie terenu zajezdni
Zaznacza on także, że do formalnego przejęcia bazy wciąż nie doszło, ale proces ten ma zakończyć się w ciągu kilku najbliższych tygodni. Po jej przekazaniu będziemy chcieli przede wszystkim uporządkować teren i go ogrodzić – zapowiada nasz rozmówca. Dodaje, że MPK pozostaje w kontakcie z KMST, które przez ostatnią dekadę tworzyło Zajezdnię Muzealną Brus.
Przypomnijmy, że historyczna remiza Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych położona na zachodnich rogatkach miasta była już eksploatowana przez MPK. Włączenie jej w struktury przewoźnika nastąpiło w okresie tużpowojennym, gdy konsolidowano miejskiego i podmiejskiego przewoźnika tramwajowego. W 1994 r. obsługa tras wybiegająca poza Łódź została ponownie przekazana podmiotom odrębnym od MPK, a nowy przewoźnik Tramwaje Podmiejskie przejął bazę na Brusie. W 2012 r. w wyniku decyzji Urzędu Miasta Łodzi o powierzeniu obsługi wszystkich linii komunikacyjnych własnej spółce działalność przewozowa TP została zakończona, a zajezdnia Brus przestała być wykorzystywana do utrzymywania taboru liniowego.