W połowie września łódzkie MPK rozpocznie testy nowego rozwiązania taryfowego. Przystankowe naliczanie opłaty za przejazd ma być ukłonem w stronę osób korzystających z transportu publicznego rzadko i na krótkich dystansach. Partnerami technicznymi pilotażu są Mennica Polska (dostawca Open Payment System) oraz MasterCard, jednak system będzie obsługiwał wszystkie rodzaje kart płatniczych.
Uruchamiana na linii 10 usługa nie będzie zastępowała biletów jednorazowych ani okresowych. Będzie pełniła rolę dodatku, przydatnego dla osób korzystających z komunikacji miejskiej rzadko i na krótkich odcinkach. Obecnie za przejechanie jednego przystanku trzeba płacić 2,80 zł (cena najtańszego, 20-minutowego biletu w taryfie normalnej) – w nowej taryfie pierwszy przystanek będzie kosztował jedynie złotówkę, a opłaty za kolejne będą stopniowo malały od 20 gr za przystanki od drugiego do siódmego aż do 6 groszy za każdy przystanek powyżej dwudziestego. Długość przystanku nie będzie miała znaczenia.
Na razie tylko w najnowszych Pesach
Po przyłożeniu karty płatniczej do czytnika (pasażer może wybrać taryfę normalną lub ulgową) system rejestruje w pojeździe jej numer. Wychodząc, również należy przyłożyć kartę – w ten sposób system obliczy liczbę przejechanych przystanków i ściągnie opłatę. Kontrolerzy, wchodząc do pojazdu, będą przy pomocy specjalnego urządzenia sczytywali z autokomputera informacje o numerach kart zalogowanych w danej chwili w pojeździe – dzięki temu nie będą konieczne wydruki lub inne formy potwierdzenia transakcji.
Do celów pilotażu wybrano linię 10 w wariantach A i B oraz obsługujące ją 22 wagony Pesa Swing 122NaL z 2015 roku. W każdym wagonie zostanie zamontowanych 6 kasowników elektronicznych (po jednym przy każdym wejściu), w których będzie można uiszczać opłatę za przejazd poprzez przyłożenie karty do czytnika. Według przewidywań Zarządu Dróg i Transportu nowa taryfa biletowa zostanie uruchomiona od połowy września po ustaleniu szczegółów współpracy MPK z operatorem płatności.
Wdrożenie zależy od wyniku testów
Rozwiązanie oparte na taryfie przystankowej nie było do tej pory spotykane w Łodzi. Można uznać je za nietypowe nawet na skalę europejską, ponieważ w innych miastach, aby z niej korzystać, pasażer musi najpierw wyrobić sobie specjalną kartę. W Łodzi będzie można wykorzystywać do tego celu zwykłą kartę płatniczą, co będzie miało duże znaczenie dla wygody podróżowania.
Pilotaż może być prowadzony maksymalnie przez rok. Jeśli zebrane opinie okażą się pozytywne, MPK rozpisze przetarg na wyłonienie operatora i uruchomienia docelowego systemu na wszystkich bądź wybranych trasach.
Inną zmianą w taryfie biletowej będzie wprowadzenie
opisywanych już przez nas specjalnych biletów miesięcznych w preferencyjnych cenach dla uczniów szkół podstawowych oraz dla seniorów. Zmiany te wejdą w życie w jednym pakiecie 1 września.