MPK Olsztyn rozpisało przetarg na 12 fabrycznie nowych pojazdów – sześć sztuk autobusów 12-metrowych oraz sześć sztuk autobusów 18-metrowych. Przewoźnik chce unowocześnić i odmłodzić tabor ze środków własnych. Przedsiębiorstwo zakłada, że na ten cel wyda około 12 mln złotych. Ostatnie dostawy pojazdów zapewniał Solaris. Dostarczył on już Olsztynowi 58 sztuk autobusów. Czy tym razem firma także zrealizuje olsztyńskie zamówienie?
To już trzeci przetarg na dostawę nowych autobus na przestrzeni kilku lat. MPK Olsztyn systematycznie odmładza tabor. Tym razem przedmiotem zamówienia jest dostawa fabrycznie nowych autobusów. Sześć z nich ma być dostarczonych w wariancie maxi, czyli do 12 metrów oraz sześć w wariancie mega, czyli do 18 metrów.
Wszystkie pojazdy mają być całkowicie niskopodłogowe. Bez stopni w wejściach i poprzecznych na całej długości autobusu. Pojemność w przypadku pojazdu 12-metrowego określono na co najmniej 86 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Przewidziano 10 miejsc siedzących z poziomu podłogi, co będzie dużym ułatwieniem dla ludzi starszych. Standardowo w autobusach tych znajdzie się miejsce dla wózka inwalidzkiego i wózka dziecięcego. Autobusy mają być wyposażone w trzy pary drzwi podwójnych otwieranych do wewnątrz. Pojazdy przegubowe mają zabierać jednorazowo co najmniej 135 pasażerów. Co najmniej 40 osób ma mieć zapewnione miejsce siedzące. Przewidziano cztery pary drzwi podwójnych.
Pojazdy mają być wyposażone w ręcznie rozkładaną rampę, klimatyzację, monitoring oraz komputer pokładowy, który ma umożliwiać synchronizację z systemem zarządzania transportem publicznym oraz systemem dynamicznej informacji pasażerskiej.
W ramach przedmiotu wyłoniona w przetargu firma ma przeszkolić pracowników oraz wyposażyć stanowisko serwisowe MPK Olsztyn w narzędzia, przyrządy i urządzenia specjalistyczne oraz licencjonowane oprogramowanie umożliwiające wykonywanie obsługi bieżącej i regulacji serwisowych oraz diagnostyki i obsługi całego pojazdu oraz poszczególnych jego układów.
Termin składania ofert mija 5 sierpnia br. Najważniejszym kryterium jest cena (73%). Pozostałe punkty można otrzymać za ocenę techniczną (15%), gwarancję i serwis (10%) oraz zużycie energii (2%). Firma, która zwycięży w przetargu będzie miała 150 dni od daty podpisania umowy na wykonanie zamówienia. Do 15 lutego 2016 r. ma przyjechać ostatni autobus do Olsztyna, jeżeli firma zdecyduje się dostarczać pojazdy sukcesywnie.
Obecnie MPK Olsztyn posiada 159 pojazdów do obsługi linii. Największy udział stanowią w taborze Many, jest ich już 63. Niewiele mniej jest Solarisów, których w taborze jest 58. – Planujemy dalej odmładzać tabor, stąd przetarg na nowe autobusy – mówi Jerzy Kant, kierownik działu ruchu MPK.
Więcej o specyfikacji pojazdów i warunkach przetargu na portalu Monitor
