MPK Poznań chce kupić kolejne autobusy wodorowe. Przewoźnik kupuje pięć lub maksymalnie 9 nowych autobusów. Zakup będzie dofinansowany z programu Zielony Transport Publiczny.
MPK Poznań ruszyło na autobusowe zakupy. Przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę elektrycznych autobusów przegubowych oraz autobusów elektrycznych zasilanych wodorem. W obu przypadkach przewidziano prawo opcji. O specyfikacji kupowanych pojazdów
przegubowych piszemy tutaj, natomiast w tym tekście przyjrzymy się wymaganiom stawianym nowym autobusom na wodór. Zarówno zakup pojazdów na wodór jak i przegubowych elektrobusów ma zostać
dofinansowany z programu Zielony Transport Publiczny.MPK kupuje pięć lub maksymalnie 9 fabrycznie nowych autobusów o długości od 11,5 do 12 metrów z tolerancją do 15 centymetrów w każdą stronę, o ile producent zaoferuje autobus homologowany i dopuszczony do użytkowania w Polsce. Autobusy mają mieścić co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 20 na miejscach siedzących. 6 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi.
Wysokość podłogi w przedziale 32-39 centymetrów, a MPK dopuszcza jej podwyższenie do 47 centymetrów nad 2 osią pojazdu. Podłoga ma być jednolita na całej długości autobusu - bez stopni poprzecznych. Układ drzwi to 2-2-2, z czego pierwsze mają otwierać się do wewnątrz, a pozostałe do wewnątrz lub odskokowo na zewnątrz pojazdu.
Napęd autobusów zapewni centralny, elektryczny silnik asynchroniczny lub silniki elektryczne asynchroniczne w osi napędowej / w piastach kół. Zamawiający dopuszcza również możliwość wyposażenia autobusów w centralny silnik elektryczny o charakterze synchronicznym. MPK preferuje pierwszą ze wspomnianych opcji, a więc centralny elektryczny silnik asynchroniczny, co jest jednym z kryteriów technicznych przy ocenie ofert. Minimalna moc jednostki napędowej to 150 kW. Układ napędowy ma mieć wbudowane ograniczenie prędkości do 70 km/h oraz ma być wyposażony w system rekuperacji energii.
Autobusy mają być wyposażone w ogniwo paliwowe o mocy co najmniej 65 kW, które będzie zasilane wodorem. Zespół zbiorników ciśnieniowych ma mieścić minimum 1200 litrów wodoru a minimalna masa użytkowa zmagazynowanego wodoru ma wynosić 30 kilogramów, co ma przełożyć się na zasięg minimum 300 kilometrów na jednym tankowaniu. W autobusach pojawią się też baterie litowo-jonowe wykonane w technologii High Power o mocy minimum 25 kWh, które będą wspierały ogniwo paliwowe i zapewnią możliwość awaryjnej jazdy (np. w czasie awarii wspomnianego ogniwa bądź wyczerpania się wodoru w zbiornikach) przez co najmniej 12 kilometrów. Wspomniane baterie mają mieć możliwość doładowania ładowarką plug-in o mocy do 200 kW.
Pojazdy będą wyposażone w system zliczania pasażerów, klimatyzację, ogrzewanie, monitoring czy też kasowniki elektroniczne oraz urządzenie do kupowania elektronicznych biletów, które pojawiły się w pojazdach sieci ZTM Poznań stosunkowo niedawno.
Realizacja całości zamówienia - podstawy oraz opcji, ma nastąpić do 31 października 2025 roku. Odbiory pierwszych autobusów nie mogą się natomiast rozpocząć szybciej niż 1 października przyszłego roku.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali dostawy minimum 5 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym. MPK uznaje za dostawę autobusów z napędem elektrycznym również dostawy autobusów elektrycznych zasilanych wodorem bądź trolejbusów.
O wyborze najlepszej oferty ma zdecydować cena - 72%, właściwości techniczno-eksploatacyjne - 10%, warunki gwarancji i serwisu - 15% oraz gotowość techniczna - 3%.
Na właściwości techniczno-eksploatacyjne składają się: zastosowanie centralnego asynchronicznego silnika elektrycznego, zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego, jednoczesna regulacja wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem, powierzchnia niskiej podłogi w autobusach, 3-częściowy zderzak przedni, palność materiałów użytych wewnątrz autobusów, wytrzymałość konstrukcji nośnej, zastosowanie aktywnego zawieszenia kompensującego pracę nadwozia autobusu podczas jazdy, zużycie wodoru (w kilogramach) na 100 kilometrów przebiegu, zastosowanie czołowej szyby panoramicznej, zastosowanie systemu wczesnej detekcji zagrożenia pożarowego baterii trakcyjnej, zastosowanie dodatkowego systemu automatycznego schładzania baterii w przypadku wykrycia w niej zagrożenia pożarowego przez system wczesnej detekcji, spełnienie wymogów Regulaminu nr 93 EKG ONZ w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu, spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego.
Przypomnijmy, że MPK Poznań od kilku miesięcy
użytkuje już 25 autobusów wodorowych od Solarisa i jak na razie jest to największa tego typu flota w Polsce.