MPK Poznań chciałoby kupić kolejne wagony tramwajowe. Na przeszkodzie jak na razie stoją finanse, bez których przewoźnik nie kupi nowych tramwajów. Spółka ma kilka wariantów inwestycyjnych, które będzie realizowała w zależności od swoich możliwości. MPK chce używać dwukierunkowych Helmutów tak długo jak będzie to możliwe, natomiast historia 105NA w Poznaniu powoli dobiega końca.
MPK Poznań myśli o zakupach nowych wagonów tramwajowych, lecz na przeszkodzie jak na razie stoją finanse. Jak pisaliśmy wczoraj, przewoźnik będzie mógł kupić nowe wagony dopiero, jeśli na ten cel uda się pozyskać fundusze zewnętrzne, które pokryłyby większość kosztów inwestycji. MPK chciałoby pozyskać łącznie 31 nowych wagonów. W zależności od tego jak będą kształtować się potrzeby przewozowe, spółka może kupić wyłącznie 31 standardowych tramwajów dwukierunkowych lub też rozbić zakupy na dwie części i zakupić 16 dłuższych, ponad 40-metrowych tramwajów, a także 15 pojazdów o standardowej długości.
Wszystko zależy od bieżących potrzeb i potoków pasażerskich, jakie wytworzą się na trasie PST i linii na Naramowice, po zakończeniu remontu pierwszej i oddania do użytku drugiej z nich. To jednak najlepszy scenariusz, a więc sytuacja kiedy MPK pozyskuje znaczne środki zewnętrzne i jest w stanie zakupić nowe tramwaje. Co jeśli ta sztuka się nie uda? Czy przewoźnik jest przygotowany na inne ewentualności?
Trzy różne warianty, w tym zakup używanych tramwajów dwukierunkowych
– W tym momencie mamy przygotowane trzy warianty inwestycyjne, które muszą jeszcze zostać zaakceptowane przez właściciela spółki, a więc Miasto Poznań. Ważnym wyznacznikiem tego, jakiego taboru będziemy potrzebować są inwestycje w nowe trasy, a szczególnie trasę na Naramowice, która może być obsługiwana tylko taborem dwukierunkowym. Obecnie posiadamy 33 takie pojazdy, z czego 30 to są pojazdy nowe – Moderusy Beta i Gamma, a trzy to dwukierunkowe tramwaje GT8, zwane potocznie Helmutami, które utrzymujemy z racji sytuacji awaryjnych czy też rezerwowych – mówi nam prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni.
Krzysztof Dostatni wskazuje, że nie można w tym momencie wykluczyć tego, że na trasie na Naramowice konieczne będzie uruchomienie kolejnej linii tramwajowej, która byłaby już trzecią trasą kursującą na tym odcinku. Jak na razie, zgodnie z zapowiedziami ZTM Poznań, na Naramowice mają docelowo dojeżdżać linie 3 i 10. Jeśli konieczne okaże się uruchomienie kolejnej linii lub też zwiększenie częstotliwości na tych już uruchomionych, MPK Poznań nie wyklucza zakupów używanych tramwajów dwukierunkowych.
Kolejne Moderusy Beta także jedną z opcji
– Drugim rozwiązaniem mógłby być zakup kolejnych częściowo niskopodłogowych, dwukierunkowych tramwajów Moderus Beta, które pozwoliłyby zabezpieczyć naszą sytuację w segmencie pojazdów dwukierunkowych – mówi prezes MPK Poznań.
Trzecią opcją jest oczywiście zakup zupełnie nowych, w pełni niskopodłogowych wagonów tramwajowych.
Kończy się czas “stopiątek”
– Musimy mieć na uwadze to, że nasz wysokopodłogowy tabor, a więc chociażby tramwaje z rodziny 105N, starzeje się. Pojazdy dobiegają już powoli przebiegiem do kolejnych napraw głównych. Jest oczywiste, że chcielibyśmy uniknąć inwestycji w te wagony i nie przeprowadzać tych napraw – informuje nas Krzysztof Dostatni.
Prezes dodaje też, że wycofanie pojazdów z rodziny 105N powinno nastąpić maksymalnie w ciągu 5 najbliższych lat, w zależności od stanu technicznego konkretnych wagonów.
– Chcielibyśmy uniknąć kolejnych większych inwestycji w tramwaje wysokopodłogowe. W tej chwili robimy naprawy główne tramwajów Moderus Alfa. Te naprawy są poszerzone, bo obejmują też wygląd zewnętrzny tych pojazdów. Alfy na pewno pojeżdżą dłużej niż “stopiątki” – mówi Krzysztof Dostatni.
Dwukierunkowe Helmuty pojeżdżą tak długo jak się da
Do kiedy pojeżdżą dwukierunkowe Helmuty, które jeszcze ostały się we flocie przewoźnika?
– Dopóki te tramwaje są sprawne, to chcielibyśmy mieć je w odwodzie. Przydają się zwłaszcza w czasie, gdy w mieście trwają remonty na sieci tramwajowej i kiedy konieczne jest uruchamianie do obsługi danej linii pojazdów dwukierunkowych. Z racji ich stosunkowo niewielkiej liczby w naszym taborze, Helmuty mogą nam jeszcze istotnie pomóc. Mimo swojego wieku starszy tabor, taki jak Helmuty czy 105Na, jest o wiele tańszy w obsłudze od nowych wagonów. Wynika to chociażby z braku zaawansowanych systemów, jakie posiadają najnowsze tramwaje – odpowiada prezes Krzysztof Dostatni, który mówi też, że Helmuty pojeżdżą tak długo jak się da.
O tramwajach GT6 oraz GT8, jakie pozostały jeszcze w zasobach MPK Poznań pisaliśmy w tym miejscu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.