Poza zakupem co najmniej 10 nowych wagonów dwukierunkowych, MPK Poznań jest również blisko zakupu 24 używanych tramwajów Düwag R1.1 z Bonn. Dzięki tym zakupom dwukierunkowa flota MPK może się co najmniej podwoić.
Poznański przewoźnik prowadzi
aktualnie postępowanie przetargowe na dostawę co najmniej 10 tramwajów dwukierunkowych, które będą w pełni niskopodłogowe. Długość pojazdów ma nie przekroczyć 32,5 metra, a wagony mają też zabierać na swój pokład minimum 210 pasażerów. Zamówienie podstawowe może zostać rozszerzone o maksymalnie 20 kolejnych jednostek, tak więc docelowo MPK może kupić łącznie 30 nowych tramwajów, lecz będzie to zależało przede wszystkim od finansów.
Pewne finansowanie na 10 wagonów
– Zakup 10 tramwajów z zamówienia podstawowego chcielibyśmy zrealizować ze środków własnych, natomiast uruchomienie opcji byłoby możliwe po uzyskaniu środków unijnych. Nie ukrywam, że celowo ogłosiliśmy ten przetarg teraz, bowiem często pojawiają się nabory umożliwiające zdobycie dofin
ansowania do już prowadzonych projektów taborowych, tak więc jeśli będą takie okazje, to postaramy się pozyskać takie środki, które moglibyśmy wykorzystać również do sfinansowania zakresu podstawowego, a więc 10 wagonów – przekazał nam Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań.
24 używane wagony z Bonn
Poza zakupami nowych wagonów,
MPK planowało też kilka miesięcy temu zakup kolejnych używanych tramwajów z Niemiec, lecz tym razem nie sprawdzonych już “Helmutów”, a dwukierunkowych pojazdów kursujących w Bonn lub w Duisburgu. Czy ten pomysł nadal jest aktualny?
– Ciągle prowadzimy rozmowy w tej sprawie, choć są już one na finiszu. W tym tygodniu mam wideokonferencję z przedstawicielami przewoźnika z Bonn, bowiem zostały nam już do uzgodnienia ostatnie kwestie formalnoprawne, tak więc liczę, że zakup tych wagonów uda się przeprowadzić jeszcze w tym roku – mówi prezes MPK.
Dostatni wyjaśnił nam też, że spółka zakupi całą serię, a więc 24 dwukierunkowe tramwaje Düwag R1.1. Są to niespełna 29-metrowe tramwaje, które służą w Bonn od 1994 roku.
Fot. Dr Neil Clifton / lic. CC BY-SA 2.0
Ratunek na czas remontów i obsługa Naramowic
Dzięki posiadaniu wagonów dwukierunkowych możliwy jest obecnie częściowy ruch na modernizowanej trasie PST czy też na linii biegnącej przez Fredry i Plac Wielkopolski w kierunku Małych Garbar. Również najnowszy odcinek poznańskiej sieci tramwajowej, a więc trasa na Naramowice, musi być obsługiwana taborem dwukierunkowym. Obecnie MPK Poznań posiada 33 wagony dwukierunkowe.