MPK Poznań chce zbudować nową ładowarkę pantografową na zajezdni Warszawska. Ma ona pomóc w nagłych sytuacjach i bieżącej eksploatacji elektrobusów. Przewoźnik kończy też modernizację hali, w której będą serwisowane nowe autobusy wodorowe.
MPK Poznań posiada w swojej flocie zarówno autobusy wodorowe jak i elektryczne. Przewoźnik rozpoczął ostatnio eksploatację
autobusów zasilanych wodorem, zakupionych w ramach dofinansowania z pierwszej edycji programu Zielony Transport Publiczny. Po Poznaniu kursują obecnie dwa takie autobusy, a docelowo będzie ich 25. Pojazdy dostarcza Solaris.
“Wodrowce” mieszkają na Warszawskiej
Autobusy zasilane wodorem wymagają specjalnego zaplecza, dlatego MPK Poznań prowadzi aktualnie przebudowę hali na zajezdni Warszawska – Miejscem stacjonowania autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem jest zajezdnia Warszawska, gdzie prowadzone są prace wykończeniowe hali przeznaczonej do obsługi tego rodzaju autobusów – mówi nam Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK Poznań.
Tankowanie autobusów odbywa się natomiast na stacji Orlenu na Miłostowie, która w
krótce będzie ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników. To właśnie Orlen dostarcza paliwo dla pojazdów MPK
Nowa ładowarka w zajezdni Warszawska
Na terenie zajezdni Warszawska MPK planuje także budowę pantografowej stacji ładowania autobusów elektrycznych, dlatego spółka aktualnie prowadzi przetarg na to zadanie. Ładowarka ma zostać wykonana do 15 grudnia bieżącego roku. Projektowana ładowarka będzie jednostanowiskowa, a jej moc wyjściowa ma mieścić się w przedziale 250-300 kW.
– Obecnie prowadzone jest postępowanie przetargowe dotyczące zaprojektowania oraz wykonania jednostanowiskowej pantografowej stacji ładowania autobusów elektrycznych na terenie zajezdni autobusowej Warszawska. Doświadczenia pracowników wskazują na dużą przydatność tego rodzaju ładowarki również na terenie zajezdni (m.in. z uwagi na możliwość testowania serwisowanych pantografów autobusów elektrycznych, weryfikacji poprawności przebiegu procesu ładowania, w tym szybkości ładowania) - stąd właśnie decyzja o zamontowaniu jej na zajezdni, na której do tej pory takiego urządzenia nie było – tłumaczy powody budowy urządzenia Agnieszka Smogulecka,
Przedstawicielka MPK dodaje, że na zajezdni Warszawka obecnie znajduje się 10 dwustanowiskowych ładowarek typu plug-in oraz 3 ładowarki mobilne. Na Kaczej, a więc na terenie drugiej zajezdni przewoźnika, umiejscowiono 18 ładowarek dwustanowiskowych typu plug-in, 3 ładowarki mobilne oraz jedną ładowarkę pantografową dwustanowiskową.
58 elektrobusów i będzie więcej?
W tej chwilii MPK Poznań ma w swojej flocie 58 autobusów elektrycznych, zarówno 12 jak i 18-metrowych. Autobusy kursują na kilku liniach na terenie Poznania i mogą być doładowywane w trakcie służby na pętlach Osiedle Sobieskiego, Garbary PKM, Górczyn PKM oraz na pętli przy Falistej.
Rozbudowa infrastruktury (budowa nowych ładowarek) do ładowania autobusów elektrycznych ma mieć miejsce dopiero wtedy, gdy spółka będzie kupować następne elektrobusy, co będzie możliwe dopiero po uzyskaniu zewnętrznego dofinansowania.
– Ewentualna dalsza rozbudowa infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych (bateryjnych) uzależniona jest od zakupów kolejnych pojazdów z napędem elektrycznym, co z kolei będzie możliwe po uzyskaniu dofinansowania – po ogłoszeniu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kolejnego naboru w ramach programu „Zielony transport publiczny” MPK Poznań
złożyło wniosek o dofinansowanie dotyczący zakupu 17 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z budową niezbędnej infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych na zajezdni Warszawska oraz 9 pojazdów elektrycznych wodorowych o standardowej długości 12 metrów – kończy przedstawicielka przewoźnika.