MPK Poznań właśnie podpisało z Solarisem umowę na zakup łącznie 25 autobusów napędzanych wodorem. Zakup jest możliwy dzięki ogromnemu dofinansowaniu pozyskanemu z programu Zielony Transport Publiczny. Pierwsze wodorowce powinny wyjechać na ulice Poznania pod koniec przyszłego roku.
MPK Poznań
w końcu sfinalizowało zakup autobusów wodorowych. Mimo tego, że przewoźnik rozstrzygnął postępowanie dotyczące nabycia 12-metrowych a
utobusów napędzanych wodorem już w lipcu, to umowę w tej sprawie podpisano dopiero dziś, 26 października. W
przetargu ogłoszonym kilka miesięcy temu wystartowały dwie firmy, a więc Autosan oraz Solaris. Zwycięską ofertą okazała się być ta autorstwa Solarisa.
Po Poznaniu będzie jeździć 25 autobusów wodorowych
Firma zdobyła zamówienie na co najmniej 15 pojazdów, choć jak poinformował prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni, przewoźnik zdecydował się na realizację opcji, dlatego do Poznania trafi aż 25 autobusów napędzanych wodorem. Pierwsze z nich mają wyjechać na ulice stolicy Wielkopolski pod koniec przyszłego roku. Paliwo do nowych autobusów
zapewni firma Orlen, która wygrała
przetarg dotyczący dostaw wodoru przez najbliższe 15 lat. Autobusy będą tankowane w ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru, która ma zostać wybudowana w okolicy pętli Miłostowo.
MPK Poznań jest drugim przewoźnikiem w Polsce, który podpisał umowę na zakup autobusów wodorowych.
Pierwszy był Lublin, choć tamtejszy samorząd zdecydował się na razie na zakup… jednego pojazdu. Zamówienie MPK z Poznania jest więc rekordowe. Jest ono możliwe dzięki ogromnej dotacji pozyskanej w ramach programu Zielony Transport Publiczny, które pokrywa 90% kosztów całego zakupu.
Pierwotnie poznański przewoźnik chciał zakupić aż… 84 takie autobusy, także przegubowe.
Blisko spełnienia celu ustawowego
– To będzie całkowita nowość we flocie MPK Poznań. Mamy wobec tego taboru wielkie oczekiwania i jestem przekonany, że znakomicie spełni on swą rolę. Zakup przybliża nas również do spełnienia nałożonych norm w zakresie elektromobilności. W 2028 roku zeroemisyjne powinno być 30 procent naszego taboru autobusowego. Obecnie to 18 proc., a po dostawach „wodorowców” będzie to około 25 proc., bo wraz z dostawami bezemisyjnych pojazdów wycofywane z ruchu liniowego są pojazdy spełniające najniższe wymogi dotyczące emisji zanieczyszczeń – przekazał Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
Krzysztof Dostatni dodał, że aktualnie nie wytypowano jeszcze konkretnych linii, które będą obsługiwane nowymi autobusami. Prezes wskazał, że użytkowanie autobusów wodorowych nie jest obwarowane obecnością stacji tankowania na konkretnej pętli początkowej oraz końcowej, ponieważ zasięg autobusu na jednym tankowaniu powinien wystarczyć na cały dzień eksploatacji. Proces tankowania ma trwać około 10 minut.
Największe zamówienie Solarisa na “wodorowce”
Centralna dotacja z NFOŚiGW sprawia, że cena jednego autobusu zakupionego przez MPK jest mniejsza, niż cena identycznego autobusu konwencjonalnego. Wprowadzenie do użytkowania autobusów wodorowych pozwoli na wycofanie ze służby najstarszych, 12-metrowych autobusów spalinowych.Każdy z nowych pojazdów napędzany będzie wyłącznie energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu.
Podczas podpisania umowy Solaris zaprezentował swój najnowszy pojazd, a więc wodorowego Solarisa Urbino 18 Hydrogen, który debiutował ponad miesiąc temu w Krakowie. Umowa z MPK Poznania jest również największym, jednorazowym zamówieniem autobusów wodorowych, jakie zrealizuje Solaris.