MPK Poznań właśnie ogłosiło przetarg na zakup 22 autobusów wodorowych wraz z opcją na maksymalnie 3 kolejne sztuki. Pojazdy mają mieć długość od 11,5 do 12 metrów i pojawić się w poznaniu do 15 grudnia 2023 roku.
MPK Poznań właśnie ogłosiło przetarg na zakup autobusów elektrycznych napędzanych wodorem. Kilka tygodni temu informowaliśmy już o tym, że
przewoźnik otrzymał na to zadanie dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny. Środki mają pomóc zakupić 25 sztuk “wodorowców”, choć właśnie ogłoszony przetarg opiewa na 22 autobusy. Maksymalnie 3 kolejne mogą zostać zakupione w ramach zawartej w przetargu opcji.
Autobusy mają pomieścić co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 20 na miejscach siedzących. Preferowany układ drzwi to 2:2:2. Elektryczny silnik pojazdu ma mieć moc co najmniej 150 kW. Autobus ma być także wyposażony w ogniwo paliwowe o mocy minimum 65 kW, które będzie zasilane wodorem, a jednocześnie stanowić będzie podstawę zasilania w energię potrzebną do jazdy autobusów. Pojazdy mają mieć zasięg minimum 300 kilometrów na jednym tankowaniu wodoru. W autobusach przewidziano także montaż baterii trakcyjnych litowo-jonowych, które mają umożliwić jazdę awaryjną autobusu na dystansie co najmniej 20 kilometrów.
Wodorowce mają być wyposażone w system zliczania pasażerów oraz ogrzewania, a także klimatyzację. Kierowca będzie miał do dyspozycji zamkniętą kabinę. W pojazdach znajdzie się także system nagłaśniający, a także tablice informujące o kolejnych przystankach. Całość oświetlenia autobusów ma być wykonana w technologii LED. Zamawiający wymaga też, aby wskaźnik gotowości technicznej oferowanych autobusów wynosił w okresie gwarancji całopojazdowej min. 90%
Autobusy mają dotrzeć do zamawiającego do 15 grudnia 2023 roku, ale ich dostawy nie mogą się rozpocząć szybciej niż 1 sierpnia 2023 roku. Startować mogą wykonawcy, którzy w ciągu 3 ostatnich lat dostarczył co najmniej 15 nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych, wodorowych lub trolejbusów. Zamawiający wymaga, by udział towarów lub oprogramowania z rynku unijnego wynosił co najmniej 50%"
Oferty można składać do 21 kwietnia bieżącego roku, a o wyborze zdecydują: cena - 70%, właściwości techniczno-eksploatacyjne - 9%, warunki gwarancji i serwisu - 15%, a także gotowość techniczna - 6%. Na właściwości techniczno-eksploatacyjne składają się: Zastosowanie centralnego asynchronicznego silnika elektrycznego, zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego, jednoczesna regulacja wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem, powierzchnia niskiej podłogi w pojazdach, 3-częściowy zderzak przedni, palność materiałów użytych wewnątrz autobusów, a także wytrzymałość konstrukcji nośnej oraz zużycie wodoru podane w kilogramach na 100 przejechanych kilometrów.