MPK Poznań ma dwie oferty na 9 lub nawet 17 przegubowych elektrobusów. Jedna z nich mieści się w budżecie przewoźnika z Poznania. Zamówienie ma zostać dofinansowane ze środków z programu Zielony Transport Publiczny.
MPK Poznań
prowadzi przetarg na dostawę kolejnych przegubowych autobusów elektrycznych. Przewoźnik kupuje 9 autobusów, a zamówienie może zostać rozszerzone o kolejnych osiem autobusów w ramach prawa opcji.
Długość pojazdów ma mieścić się w przedziale od 17,5 do 18 metrów, z tolerancją 15 centymetrów w każdą ze stron, o ile producent posiada homologację dla pojazdu o takiej długości. Autobusy mają zabierać co najmniej 110 pasażerów na miejscach siedzących, z czego minimum 30 na miejscach siedzących. Minimum 10 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Wysokość podłogi w przedziale 32-39 centymetrów, a MPK dopuszcza jej podwyższenie do 47 centymetrów nad 2 oraz 3 osią pojazdu. Podłoga ma być jednolita na całej długości autobusu - bez stopni poprzecznych. Układ drzwi to 2-2-2-2, z czego pierwsze mają otwierać się do wewnątrz, a pozostałe do wewnątrz lub odskokowo na zewnątrz pojazdu.
Pojemność magazynu energii ma wynosić co najmniej 580 kWh, a pojemność użyteczna minimum 420 kWh, jednak MPK preferuje użycie baterii o wyższych pojemnościach, zarówno całkowitej jak i użytecznej. Baterie mają zapewniać bezawaryjną pracę i osiągnięcie co najmniej 220 kilometrów na jednym ładowaniu w każdych warunkach atmosferycznych (przy temperaturach od -25°C do 40°C). Co ciekawe MPK zdecydowało się na zakup elektrobusów ładowanych tylko poprzez złącze plug-in, co będzie nowością we flocie przewoźnika. Do tej pory bowiem wszystkie użytkowane przez MPK elektrobusy są ładowane również przez pantograf.
W postępowaniu właśnie minął termin składania ofert. Realizacją zamówienia zainteresowane są dwie firmy, a więc Solaris oraz Daimler Buses. Solaris wycenił dostawę 9 autobusów z zamówienia podstawowego na 35,045 mln złotych brutto, a dostawę kolejnych 8 autobusów w ramach opcji na 31,151 mln złotych brutto. Co łącznie daje kwotę 66,196 mln złotych brutto. Daimler jest droższy i chce zrealizować podstawę zamówienia za 39,952 mln złotych brutto, natomiast opcja ma kosztować kolejne 35,513 mln złotych brutto, co łącznie daje kwotę 75,465 mln złotych brutto.
Budżet MPK na zamówienie podstawowe to 36,531 mln złotych brutto. Natomiast na realizację podstawy wraz z opcją spółka chce przeznaczyć 69,003 mln złotych brutto. Zamówienie ma zostać dofinansowane z programu Zielony Transport Publiczny.