Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Poznań: Modernizacja pierwszego Tramino w terminie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
19-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Poznań: Modernizacja pierwszego Tramino w terminie
fot. MPK KrakówPierwszy Tramino podczas testów w Krakowie
Modernizacja pierwszego Tramino - S100 dla MPK Poznań przebiega bez opóźnień, co oznacza, że tramwaj powinien wyjechać na poznańskie torowiska w przyszłym roku. Wciąż nie wiadomo natomiast, jaki kolor będzie miał wagon po zakończeniu przywracania go do eksploatacji.

W ubiegłym roku udało się podpisać umowę na naprawę oraz modernizację pierwszego tramwaju wyprodukowanego przez Solarisa, a więc prototypowego S100, odkupionego przez MPK Poznań w 2022 roku. Przypomnijmy, że prototypowy pojazd przez kilka lat był użytkowany przez poznańskiego przewoźnika, lecz w 2018 roku został odstawiony, a w 2020 roku wrócił do producenta. Istniało ryzyko jego kasacji, lecz ostatecznie wagon udało się uratować.

Naprawa w terminie. Powrót na tory w przyszłym roku

Zwycięzcą postępowania na naprawę oraz modernizację srebrnego Tramino zostało konsorcjum firm SPS oraz FALKONE. W ostatnim czasie pierwsza z firm pochwaliła się nową halą przeglądową, a na video opublikowanym w sieci widać wagon S100, w prawie nienaruszonym stanie. W związku z tym sprawdziliśmy czy modernizacja wagonu, która ma potrwać maksymalnie 18 miesięcy (licząc od dnia podpisania umowy powinna się więc zakończyć pod koniec kwietnia przyszłego roku), złapała opóźnienie, czy też jest realizowana zgodnie z harmonogramem.

– Naprawę główną (NG) wraz z modernizacją wagonu S100, realizuje konsorcjum firm SPS i Falkone. MPK Poznań nie otrzymało od niego informacji o tym, aby termin realizacji zadania był zagrożony (jeśli termin wykonania NG nie zostałyby dotrzymany Zamawiający może nałożyć kary umowne) – mówi nam Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK Poznań.

Kolor wciąż niewiadomą

Ciekawą kwestią dotyczącą prac przy pierwszym Tramino jest również ostateczne malowanie prototypowego tramwaju. Przypomnijmy, że jego oryginalny kolor to srebro (lub biel w zależności od woli opisującego), połączone z czerwonymi wstawkami, natomiast seryjne Tramino dla Poznania, których producent posiada 45 sztuk, są pomalowane w zielono-żółte barwy przewoźnika.



fot. JR

Smogulecka pytana o to zagadnienie odpowiada, że ostateczne decyzje odnośnie malowania pojazdu, zarówno wewnątrz jak i zewnątrz tramwaju wciąż nie zapadły.

– W kwestii schematu malowania S100, nie podjęto jeszcze wiążących decyzji – prowadzone są końcowe ustalenia dotyczące zarówno malowania zewnętrznego, jak i wykonania wnętrza tramwaju – raportuje rzeczniczka MPK Poznań.



Fot. JR

Co się zmieni?

Biały Tramino zostanie zmodernizowany i upodobniony do seryjnych wagonów Solarisa, które można spotkać na ulicach Poznania. Tramwajem referencyjnym, do którego ma zostać upodobniony S100, jest tramwaj S105 o numerze bocznym 545. W wyniku modernizacji pierwszy tramwaj wyprodukowany przez Solarisa straci więc sporo rozwiązań i cech szczególnych, które wyróżniały go na tle innych tramwajów tego producenta. Zniknie chociażby automatycznie wysuwana rampa dla wózków inwalidzkich, a gruntowną zmianę przejdzie też system oświetlenia wnętrza pojazdu oraz sposób ułożenia siedzeń w tramwaju.

Wagon zostanie też przystosowany do aktualnych wymogów w zakresie systemu informacji pasażerskiej, monitoringu czy systemu kasowników. W kwestiach technicznych przegląd i naprawę przejdzie pudło, a także wózki tramwaju czy instalacja elektryczna. Zupełnie nowy będzie monitoring wizyjny, a gruntowny przegląd oraz wymianę zużytych elementów przejdzie system wentylacji. Najpoważniejszą zmianą w stosunku do pierwszego postępowania (wykonawcę udało się wybrać za 2 razem) jest rezygnacja przez MPK z przebudowy kabiny motorniczego. Przewoźnik chciał zmienić układ bocznych okien kabiny i upodobnić go do pojazdów z serii S105, tak aby zapewnić motorniczemu lepsze pole widzenia. Więcej o zakresie modernizacji tutaj.

Poznań lubi prototypy

Na koniec warto zaznaczyć, że MPK Poznań lubuje się w użytkowaniu prototypowych tramwajów, bowiem poza srebrnym Solarisem spółka na co dzień użytkuje prototypowe Gammy - niebieską oraz bordową, a w przeszłości korzystała również z wagonu Puma, wyprodukowanego przez FPS H. Cegielski.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Komunikacja

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Jakub Rösler 15 listopada 2024

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Komunikacja

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Jakub Rösler 08 października 2024

Poznań: Tramwaje wracają na ul. Roosevelta

Komunikacja

Poznań: Tramwaje wracają na ul. Roosevelta

Roman Czubiński 28 września 2024

MPK Poznań będzie miało kolejne elektrobusy

Komunikacja

MPK Poznań będzie miało kolejne elektrobusy

Jakub Rösler 11 września 2024

MPK Poznań chce kolejnych ładowarek do elektrobusów

Komunikacja

Modertrans naprawi poznańskie Bety

Komunikacja

Modertrans naprawi poznańskie Bety

Jakub Rösler 23 lipca 2024

Zobacz również:

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Komunikacja

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Jakub Rösler 15 listopada 2024

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Komunikacja

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Jakub Rösler 08 października 2024

Poznań: Tramwaje wracają na ul. Roosevelta

Komunikacja

Poznań: Tramwaje wracają na ul. Roosevelta

Roman Czubiński 28 września 2024

MPK Poznań będzie miało kolejne elektrobusy

Komunikacja

MPK Poznań będzie miało kolejne elektrobusy

Jakub Rösler 11 września 2024

MPK Poznań chce kolejnych ładowarek do elektrobusów

Komunikacja

Modertrans naprawi poznańskie Bety

Komunikacja

Modertrans naprawi poznańskie Bety

Jakub Rösler 23 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5