Pierwszy z 30 nowych tramwajów Moderus Gamma dla Poznania jest już gotowy. Wagon właśnie zaczyna testy prowadzone przez producenta, które mają zakończyć się uzyskaniem homologacji. To kolejne dwukierunkowe Gammy dla Poznania, choć nowe tramwaje będą nieco inne niż dotychczasowe. Największą zmianą jest zupełnie nowe czoło tramwajów.
W nocy z 21 na 22 stycznia na poznańskie Franowo dotarł pierwszy z 30 nowych, dwukierunkowych tramwajów Moderus Gamma
zakupionych przez MPK Poznań. Będzie on nosił numer 941. Rankiem wagon został rozładowany i wprowadzony do jednej z hal największej zajezdni przewoźnika z Poznania. Tramwaj będzie teraz przechodził szereg prób i testów prowadzonych przez producenta - firmę Modertrans, które są niezbędne do zdobycie homologacji nowych tramwajów.
"Dzisiaj od wczesnych godzin porannych prowadzone są próby i testy dynamiczne, następuje "wpięcie" tramwaju do infrastruktury MPK Poznań, aby był on widoczny w systemach przewoźnika. Od poniedziałku z kolei ruszy proces badań homologacyjnych oraz szkoleń dla pracowników poznańskiego MPK. Nasz wspólny cel to zabranie wiosną na pokład pierwszych pasażerów i rozpoczęcie regularnej eksploatacji w ruchu miejskim" – informuje Modertrans, cytowany przez oficjalną stronę Poznania.
Gamma, ale nieco zmieniona
Jak widać na zdjęciach, MPK Poznań zdecydowało się na zmianę czoła Gamm, które są prawie bliźniaczymi pojazdami do 20 tramwajów zakupionych kilka lat temu. Największą zmianą w stosunku do starszych tramwajów, zakupionych z myślą o obsłudze trasy na Naramowice, jest właśnie zmiana czoła wagonów. Nowe Gammy będą miały identyczny przód jak ten, który możemy już spotkać w
prototypowej, bordowej, jednoczłonowej Gammie, również użytkowanej przez MPK Poznań.
To jednak nie wszystkie zmiany. W nowych Gammach pojawią się również zmienione wózki, inna będzie też zabudowa portali drzwiowych czy w końcu oświetlenie wnętrza tramwajów – Z myślą o osobach z niepełnosprawnością wzroku zastosowane będą zewnętrzne tablice, na których informacje wyświetlane będą w kolorze białym – opisuje Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK Poznań.
Na zdjęciach z wnętrza widzimy również nieco inny układ siedzeń pasażerskich czy w końcu inny materiał siedzisk, które, poprzez dołożenie większej ilości gąbki, są o wiele wygodniejsze niż te, jakie możemy spotkać w obecnych poznańskich Gammach.
Skąd pomysł na nowe czoło?
Dlaczego MPK zdecydowało się zmienić czoło w nowych tramwajach?
– O wprowadzeniu zmian przesądziły doświadczenia eksploatacyjne oraz postęp technologiczny. Podkreślić należy, że wraz z pojazdami Wykonawca zapewni serwis gwarancyjny oraz dostarczy niezbędne wyposażenie zajezdni, oprogramowanie oraz startowy zestaw części i przeprowadzi szkolenia w zakresie obsługi tramwajów – odpowiada rzeczniczka spółki.
Identyczne czoło będą miały także Moderusy Gamma dla
Tramwajów Szczecińskich.Wczesny zakup i duża nagroda z KPO
Przypomnijmy, że MPK zakupiło 10 tramwajów z możliwością dokupienia następnych 20 pojazdów w 2023 roku. Ostatecznie przewoźnik
uruchomił prawo opcji a ostatnio pozyskał
ogromne dofinansowanie z KPO, które zrefinansuje zakup tych wagonów. Wszystkie tramwaje mają trafić do przewoźnika do połowy przyszłego roku.
Dzięki dotacji z KPO MPK planuje już ogłoszenie
następnego przetargu na nowe tramwaje dwukierunkowe, który również ma opiewać na 30 tramwajów. Ten zakup będzie wsparty środkami europejskimi z programu FEnIKS.
Dostawy nowych Gamm oraz
24 używanych wagonów z Bonn sprawią, że z ulic Poznania znikną tramwaje w pełni wysokopodłogowe.