Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Poznań: Ostatnie zakupy autobusów spalinowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
20-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Poznań: Ostatnie zakupy autobusów spalinowych
fot. Marcin Nader / poznanskieautobusy.plSpalinowy Urbino 12 należący do MPK Poznań
MPK Poznań kupuje nawet 38 autobusów spalinowych, zarówno 12- jak i 18-metrowych. Zdaniem MPK za zakupem pojazdów przemawia szereg korzyści, choć jak mówi rzeczniczka spółki, mają być to ostatnie zakupy autobusów konwencjonalnych dokonywane przez przewoźnika.

MPK Poznań prowadzi dwa przetargi na zakup nowych autobusów z napędem konwencjonalnym. Przewoźnik chce nabyć 19 lub 24 fabrycznie nowych, 18-metrowych autobusów przegubowych oraz 4 lub maksymalnie 14 fabrycznie nowych autobusów o długości około 12 metrów. Łącznie, po realizacji prawa opcji, flotę spółki może więc zasilić 38 nowych autobusów spalinowych.

Ważny miks napędów i wymogi ustawowe

Jak mówi nam rzeczniczka MPK, Agnieszka Smogulecka, przewoźnik wymienia najstarsze pojazdy na nowe celem spełniania norm w zakresie spalania, których najstarsze autobusy już nie spełniają – Zależy nam również na tym, aby liczba pojazdów była adekwatna do zapotrzebowania wyrażanego przez Organizatora transportu publicznego i aby w jak najwyższym stopniu spełniały one oczekiwania pasażerów oraz były przyjazne dla środowiska naturalnego.

Smogulecka podkreśliła również wagę zapewnienia miksu napędów we flocie autobusowej. Przypomnijmy, że MPK użytkuje autobusy spalinowe, elektryczne oraz wodorowe, a także jednego, hybrydowego rodzynka.

– W ocenie Spółki odpowiedni miks rodzajów napędów autobusów zapewnia większe bezpieczeństwo i ciągłość świadczonej usługi, szczególnie w sytuacjach awaryjnych (np. przerwach dostaw energii elektrycznej) – wskazuje nasza rozmówczyni.

Kolejnym powodem zakupu nowych autobusów (podobne działania realizują MPK Kraków oraz MPK Wrocław) są wymogi, jakie właśnie uchwalono w ustawie o elektromobilności. Przypomnijmy, że jej zapisy wprowadzają obowiązek zakupu autobusów zeroemisyjnych przez miasta liczące więcej niż 100 tysięcy mieszkańców od początku 2026 roku (od tego obowiązku będą pewne wyjątki, ale to temat na zupełnie inny tekst).

Nowe pojazdy zastąpią najstarsze Solarisy

– W miarę dostaw do MPK Poznań nowych pojazdów wycofane z ruchu liniowego zostaną te najstarsze i najbardziej wyeksploatowane (autobusy Solaris dostarczone do Przedsiębiorstwa w latach 2010-2011). Nowe pojazdy będą mogły być eksploatowane na wszystkich liniach. Na chwilę obecną Spółka nie przewiduje dalszych zakupów autobusów z napędem konwencjonalnym – informuje Agnieszka Smogulecka.

Rzeczniczka przekazała nam także, że w szczycie przewozowym (popołudniowym), w dni robocze MPK wysyła na trasy 240 autobusów, z czego 58 to autobusy elektryczne, do 25 autobusów wodorowych a resztę stanowią autobusy konwencjonalne.

W oczekiwaniu na "zeroemisyjne" umowy

Poza przetargiem na zakup nowych autobusów spalinowych MPK czeka na podpisanie umów na zakup następnych autobusów elektrycznych oraz wodorowych. W obu przypadkach pojazdy dostarczy Solaris. Jeśli przewoźnik wykorzysta opcje w obu przetargach, do jego floty dołączy łącznie 26 nowych zeroemisyjnych pojazdów.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań: Modernizacja pierwszego Tramino w terminie

Komunikacja

MPK Poznań: Modernizacja pierwszego Tramino w terminie

Jakub Rösler 19 listopada 2024

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Komunikacja

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Jakub Rösler 15 listopada 2024

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Komunikacja

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Jakub Rösler 08 października 2024

Poznań: Tramwaje wracają na ul. Roosevelta

Komunikacja

Poznań: Tramwaje wracają na ul. Roosevelta

Roman Czubiński 28 września 2024

MPK Poznań będzie miało kolejne elektrobusy

Komunikacja

MPK Poznań będzie miało kolejne elektrobusy

Jakub Rösler 11 września 2024

MPK Poznań chce kolejnych ładowarek do elektrobusów

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Poznań: Modernizacja pierwszego Tramino w terminie

Komunikacja

MPK Poznań: Modernizacja pierwszego Tramino w terminie

Jakub Rösler 19 listopada 2024

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Komunikacja

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Jakub Rösler 15 listopada 2024

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Komunikacja

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Jakub Rösler 08 października 2024

Poznań: Tramwaje wracają na ul. Roosevelta

Komunikacja

Poznań: Tramwaje wracają na ul. Roosevelta

Roman Czubiński 28 września 2024

MPK Poznań będzie miało kolejne elektrobusy

Komunikacja

MPK Poznań będzie miało kolejne elektrobusy

Jakub Rösler 11 września 2024

MPK Poznań chce kolejnych ładowarek do elektrobusów

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5