MPK Poznań kupuje nawet 38 autobusów spalinowych, zarówno 12- jak i 18-metrowych. Zdaniem MPK za zakupem pojazdów przemawia szereg korzyści, choć jak mówi rzeczniczka spółki, mają być to ostatnie zakupy autobusów konwencjonalnych dokonywane przez przewoźnika.
MPK Poznań prowadzi
dwa przetargi na zakup nowych autobusów z napędem konwencjonalnym. Przewoźnik chce nabyć 19 lub 24 fabrycznie nowych, 18-metrowych autobusów przegubowych oraz 4 lub maksymalnie 14 fabrycznie nowych autobusów o długości około 12 metrów. Łącznie, po realizacji prawa opcji, flotę spółki może więc
zasilić 38 nowych autobusów spalinowych.Ważny miks napędów i wymogi ustawowe
Jak mówi nam rzeczniczka MPK, Agnieszka Smogulecka, przewoźnik wymienia najstarsze pojazdy na nowe celem spełniania norm w zakresie spalania, których najstarsze autobusy już nie spełniają – Zależy nam również na tym, aby liczba pojazdów była adekwatna do zapotrzebowania wyrażanego przez Organizatora transportu publicznego i aby w jak najwyższym stopniu spełniały one oczekiwania pasażerów oraz były przyjazne dla środowiska naturalnego.
Smogulecka podkreśliła również wagę zapewnienia miksu napędów we flocie autobusowej. Przypomnijmy, że MPK użytkuje autobusy spalinowe, elektryczne oraz wodorowe, a także jednego, hybrydowego rodzynka.
– W ocenie Spółki odpowiedni miks rodzajów napędów autobusów zapewnia większe bezpieczeństwo i ciągłość świadczonej usługi, szczególnie w sytuacjach awaryjnych (np. przerwach dostaw energii elektrycznej) – wskazuje nasza rozmówczyni.
Kolejnym powodem zakupu nowych autobusów (podobne działania realizują
MPK Kraków oraz
MPK Wrocław) są wymogi, jakie właśnie uchwalono w ustawie o elektromobilności. Przypomnijmy, że jej zapisy wprowadzają obowiązek zakupu autobusów zeroemisyjnych przez miasta liczące więcej niż 100 tysięcy mieszkańców od początku 2026 roku (od tego obowiązku będą pewne wyjątki, ale to temat na zupełnie inny tekst).
Nowe pojazdy zastąpią najstarsze Solarisy
– W miarę dostaw do MPK Poznań nowych pojazdów wycofane z ruchu liniowego zostaną te najstarsze i najbardziej wyeksploatowane (autobusy Solaris dostarczone do Przedsiębiorstwa w latach 2010-2011). Nowe pojazdy będą mogły być eksploatowane na wszystkich liniach. Na chwilę obecną Spółka nie przewiduje dalszych zakupów autobusów z napędem konwencjonalnym – informuje Agnieszka Smogulecka.
Rzeczniczka przekazała nam także, że w szczycie przewozowym (popołudniowym), w dni robocze MPK wysyła na trasy 240 autobusów, z czego 58 to autobusy elektryczne, do 25 autobusów wodorowych a resztę stanowią autobusy konwencjonalne.
W oczekiwaniu na "zeroemisyjne" umowy
Poza przetargiem na zakup nowych autobusów spalinowych MPK czeka na podpisanie umów na zakup następnych
autobusów elektrycznych oraz
wodorowych. W obu przypadkach pojazdy dostarczy Solaris. Jeśli przewoźnik wykorzysta opcje w obu przetargach, do jego floty dołączy łącznie 26 nowych zeroemisyjnych pojazdów.