Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Poznań: Park autobusowy w dobrym stanie, dlatego skupiamy się na tramwajach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
06-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Poznań: Park autobusowy w dobrym stanie, dlatego skupiamy się na tramwajach
fot. JR
Poznańskie MPK rozważa dalszą modernizację parku autobusowego. Przewoźnik nie wyklucza możliwości kupowania autobusów z silnikiem Diesla, choć najbliższe plany mówią o zakupach kolejnych „elektryków” oraz autobusów zasilanych wodorem. Będzie to jednak zależne od otrzymania zewnętrznego dofinansowania. Zdecydowanym priorytetem pozostają natomiast zakupy tramwajów, używanych oraz nowych.

MPK Poznań w ubiegłym roku zakupiło 45 nowych autobusów, 20 konwencjonalnych, przegubowych Mercedesów a także 25 wodorowych Solarisów (największe tego typu zamówienie w Polsce). Czy mimo ostatnich zakupów przewoźnik planuje w najbliższym czasie kolejne przetargi na zakup nowych autobusów?

– Na razie czekamy na rozstrzygnięcie przez NFOŚiGW trzeciego naboru programu Zielony Transport Publiczny. Złożyliśmy tam wniosek o dotację do zakupu 9 autobusów wodorowych 12-metrowych oraz 17 przegubowych elektryków. Zobaczymy co z tego wyniknie i jaką kwotę na zakup nowych pojazdów ostatecznie uda się nam uzyskać - przypomnę, że przy pierwszym naborze chcieliśmy kupić łącznie ponad 80 autobusów zasilanych wodorem, ale ostatecznie dostaliśmy środki na znacznie mniej pojazdów – mówi prezes spółki, Krzysztof Dostatni.

Szeroko o wniosku do trzeciego naboru wspomnianego programu pisaliśmy tutaj. Jak na razie ciągle czekamy na rozstrzygnięcie tego naboru, zwłaszcza, że łączna kwota dofinansowania do zakupu pojazdów (autobusów wodorowych, elektrycznych oraz trolejbusów) przekroczyła budżet NFOŚiGW.

Prezes Dostatni tłumaczy też, że MPK może jeszcze inwestować w autobusy z napędem konwencjonalnym, bowiem takie możliwości daje aktualnie przyjęta polityka taborowa a przewoźnik spełnia też wymogi ustawy o elektromobilności – Na 2025 rok spełniamy progi ustanowione przez ustawę o elektromobilności w kwestii tego, jaki procent naszego taboru musi być zeroemisyjny. Po zakończeniu dostawy 25 “wodorowców” będziemy bliscy spełnienia tych progów już także na rok 2028 – deklaruje Dostatni.

– Nowe Mercedesy, które wprowadziliśmy do ruchu w tym roku, musiały się u nas pojawić bo potrzebowaliśmy nowych autobusów przegubowych, które mogłyby zastąpić najstarsze pojazdy MAN, mające już 18 lat. Aktualnie nie przewidujemy innych zakupów, chyba, że trafią do nas środki z NFOŚiGW, o których wspominałem wcześniej. Na dziś mamy stosunkowo dobrą sytuację jeśli chodzi o autobusy i chcemy się skupić na rozwoju parku tramwajowego (więcej o tym piszemy w rozmowie z prezesem tutaj) – podkreśla prezes MPK Poznań.

Przedstawiciel MPK przypomina, że w ostatnich latach MPK zakontraktowało dostawę ponad 100 nowych autobusów o różnych napędach – W ciągu czterech ostatnich lat zakontraktowaliśmy dostawę łącznie 103 nowych autobusów, z czego ponad 80 to pojazdy bezemisyjne (elektryczne bądź wodorowe). Jeśli dodamy do tego jeszcze minibusy, to kupiliśmy prawie 110 autobusów – wylicza Krzysztof Dostatni.

MPK regularnie stara się również kupować, czy raczej wykupować użytkowany przez siebie tabor używany. Tak było w ubiegłym roku z 12-metrowymi Solarisami, natomiast obecnie przewoźnik chce kupić używane „przegubowce”. Specyfikacja kupowanych autobusów odpowiada 18-metrowym Solarisom, które MPK dzierżawi od producenta, dlatego nie dziwi to, że to właśnie Solaris jako jedyny złożył ofertę we wspomnianym postępowaniu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jedna oferta na naprawę uszkodzonego Tramino

Komunikacja

Jedna oferta na naprawę uszkodzonego Tramino

Jakub Rösler 30 listopada 2023

MPK Poznań chce naprawić powypadkowe Tramino

Komunikacja

MPK Poznań chce naprawić powypadkowe Tramino

Jakub Rösler 03 listopada 2023

MPK Poznań i inwestycje na zajezdni Warszawska

Przestrzeń

MPK Poznań i inwestycje na zajezdni Warszawska

Jakub Rösler 12 października 2023

MPK Poznań z umową na naprawę pierwszego Tramino

Komunikacja

MPK Poznań z umową na naprawę pierwszego Tramino

Jakub Rösler 06 października 2023

Jedna oferta na używane autobusy dla MPK Poznań

Komunikacja

Jedna oferta na używane autobusy dla MPK Poznań

Jakub Rösler 03 października 2023

Zobacz również:

Jedna oferta na naprawę uszkodzonego Tramino

Komunikacja

Jedna oferta na naprawę uszkodzonego Tramino

Jakub Rösler 30 listopada 2023

MPK Poznań chce naprawić powypadkowe Tramino

Komunikacja

MPK Poznań chce naprawić powypadkowe Tramino

Jakub Rösler 03 listopada 2023

MPK Poznań i inwestycje na zajezdni Warszawska

Przestrzeń

MPK Poznań i inwestycje na zajezdni Warszawska

Jakub Rösler 12 października 2023

MPK Poznań z umową na naprawę pierwszego Tramino

Komunikacja

MPK Poznań z umową na naprawę pierwszego Tramino

Jakub Rösler 06 października 2023

Jedna oferta na używane autobusy dla MPK Poznań

Komunikacja

Jedna oferta na używane autobusy dla MPK Poznań

Jakub Rösler 03 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5