MPK Poznań podpisał umowę z Solarisem na dostawę 37 elektrobusów, w tym 31 pojazdów 12-metrowych i sześciu przegubowych. Dostawy zaplanowano na jesień 2021 r.
Przedmiotem umowy jest dostawa 37 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym. Zamówienie jest podzielone na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje 31 pojazdów o długości 11,5-12 m, a druga – sześciu pojazdów o długości 17,5-18 m. Pojazd 12-metrowy musi pomieścić co najmniej 70 pasażerów, w tym min. 20 na miejscach siedzących. Pojazd przegubowy musi pomieścić min. 110 pasażerów, w tym co najmniej 30 na miejscach siedzących.
W postępowaniu wystartował jedynie Solaris, który wycenił pojazdy 12-metrowe na 87,623 mln zł brutto, a przegubowe na 23,601 mln zł brutto. Łącznie daje to 111,224 mln zł brutto. Dziś MPK podpisało umowę z Solarisem. – Równo pół roku temu gościliśmy państwa, gdy wprowadzaliśmy do eksploatacji pierwszy autobus elektryczny. Dzisiaj została podpisana kolejna umowa między Solarisem a MPK Poznań. Obejmuje ona 31 autobusów 12-metrowych i sześć 18-metrowych. To kolejny krok dotyczący odnowy taboru, podniesienia standardu naszych usług – mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań. – W sumie po realizacji kontraktu będziemy mieli ponad 50 autobusów bezemisyjnych – mówi Tulibacki.
– Te autobusy mają zupełnie inny poziom głośności. To oznacza bardzo istotną poprawę komfortu życia – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. – Będziemy nadal inwestować w transport publiczny, nawet jeśli obecnie z powodu pandemii przeżywa on kryzys. Jesteśmy przekonani, że nie ma alternatywy w zakresie średnio- i długoterminowym. Efektywność transportu publicznego jest największa – mówi Jaśkowiak i dodaje: – Te 37 autobusów dołączy do 21 już jeżdżących. Przy tej skali mamy efekt ekonomiczny. Dziękuję firmie Solaris. Cieszę się, że to lokalny dostawca, którzy tworzy miejsca pracy w Wielkopolsce, wygrał przetarg. To szczególnie ważne w chwilach kryzysu gospodarczego. Dla nas to ułatwienie w zakresie dysponowania flotą, tabor jest jednolity.
– Cieszę się, że miasto jest zadowolone z naszych produktów. Każdy taki kontrakt nas cieszy, gdyż świadczy, że droga, którą obraliśmy wiele lat temu jest słuszna. Dostarczymy pojazdy, które zawierają wiele nowych rozwiązań. Pojemność baterii Solaris High Power dla krótszych pojazdów to 120 kWh, dla dłuższych – 180 kWh. Zastosowane zostaną ładowarki o mocy ponad 540 kW – jedne z najszybszych, jeśli nie najszybsze w Polsce – mówi Petros Spinaris, zastępca prezesa Solarisa.
Zakup jest współfinansowany ze środków unijnych. Elementem projektu jest też infrastruktura do ładowania, której wykonawca
wybierany jest w oddzielnym przetargu.
– Cały projekt to 107 mln zł. 14,5 mln zł to infrastruktura. Całość projektu nędznie wdrażana do końca 2021 r. – mówi Tulibacki.
Dostawy pojazdów 12-metrowych mają rozpocząć się po 16 września 2021 r. i trwać do końca listopada 2021 r., natomiast dostawy pojazdów przegubowych zaplanowano w I połowie września 2021 r. Nowe autobusy będą kierowane na linie nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193.