W czwartek 25 lipca odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego dwukierunkowego tramwaju Moderus Gamma, dostarczonego do MPK Poznań przez spółkę córkę Modertrans Poznań. Producent zakończył już dostawy 30 tramwajów jednokierunkowych, teraz w sumie dostarczyć musi 20 pojazdów w wersji dwukierunkowej. Wiadomo już, że dostawy potrwają dłużej.
W ramach podpisanej umowy do MPK Poznań trafiło już 30 jednokierunkowych tramwajów Moderus Gamma, które od grudnia ubiegłego roku wożą pasażerów Poznania, a teraz rozpoczynają się dostawy wersji dwukierunkowej. Właśnie dzięki takim tramwajom możliwe będzie obsługiwanie linii tramwajowych nieposiadających pętli. Sprawdzą się również doskonale w trakcie remontów torowisk, kiedy uruchamiane jest tzw. „wahadło”. Przede wszystkim jednak zakupione zostały do obsługi nowej trasy tramwajowej na poznańskie Naramowice.
–Zakup 50 tramwajów Moderus Gamma to największa jednorazowa inwestycja w tabor w Poznaniu – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu poznańskiego MPK. – Poznań dysponuje jedną z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych. Po zakończeniu dostaw 50 Moderusów Gamma do dyspozycji będzie 229 tramwajów, z czego ponad 75 procent będzie niskopodłogowych. Wycofane zostaną 43 najstarsze składy. W ostatnich latach w Poznaniu na nowoczesny i ekologiczny tabor przeznaczono 575 mln a więc ponad pół miliarda złotych – mówi Tulibacki.
Tramwaj już z homologacją
Przez ostatnie kilka tygodni prezentowany tramwaj był poddawany badaniom homologacyjnym, które zakończyły się pozytywnie. Wykonane zostały między innymi testy dynamiczne, sprawdzono typy hamowania tramwaju, masę całkowitą pojazdu, naciski na poszczególne osie, poziom hałasu generowanego przez tramwaj, a także bezpieczeństwo zastosowanego wyposażenia. Na ich podstawie dla dwukierunkowego tramwaju Moderus Gamma Transportowy Dozór Techniczny wydał świadectwo homologacji, co świadczy o to o tym, że tramwaj spełnia wymagania przepisów i może bezpiecznie przewozić pasażerów. Homologacja to zielone światło do rozpoczęcia produkcji seryjnej i dostaw pozostałych tramwajów dwukierunkowych. Procedury odbiorowe, prowadzone przez MPK Poznań, rozpoczęły się 23 lipca 2019 r.
Prezentowany tramwaj może przewozić jednocześnie 233 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowano po sześć otworów drzwiowych z każdej strony tramwaju. To pierwszy dwukierunkowy tramwaj w Poznaniu, dysponujący taką ilością strumieni wymiany pasażerów.
Wyposażony jak jednokierunkowy
Wyposażenie tramwajów dwukierunkowych jest niemalże identyczne jak tramwajów jednokierunkowych – właściwą temperaturę w tramwaju zapewnia automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Tramwaje zostały wyposażone w dynamiczny system informacji pasażerskiej, monitory reklamowe, ładowarki USB. Zapewnione zostały także miejsca dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz stanowisko do bezpiecznego przewozu rowerów.
Na każdym końcu tramwaju dwukierunkowego znajduje się kabina motorniczego, w której pracę motorniczego ułatwia ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy oraz przyciskami sterującymi wybranymi systemami tramwaju.
Wszystkie pojazdy są przystosowane do instalacji superkondensatorów. We wszystkich tramwajach Moderus Gamma konstrukcja falowników trakcyjnych została oparta na najnowszych tranzystorach IGBT siódmej generacji, a przetwornice statyczne zbudowane zostały przy wykorzystaniu modułów mocy wykonanych na bazie węglika krzemu (SIC) Rozwiązania te umożliwiły obniżenie wymiarów i masy przetwornic o około 25% i uzyskanie doskonałych osiągów trakcyjnych tramwaju, zmniejszenie jego masy i w konsekwencji zmniejszenie zużycia torowisk, jak również energii potrzebnej do napędzania tramwaju oraz obniżenie poziomu emitowanego hałasu. Dostawy zakończą się później
Dostawy miały zakończyć się w sierpniu, ale wiadomo już, że potrwają dłużej. – Przewidujemy, że dostawy wszystkich naszych Moderusów zakończą się w tym roku – mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezes spółki Modertrans.
Zakup tramwajów Moderus Gamma to jedno z zadań projektu unijnego. Koszt całkowity to 450 mln zł, a wartość jego kosztów kwalifikowanych 366 mln zł. Dofinansowanie projektów wynosi obecnie 50 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.