MPK Poznań rozpisało przetarg na naprawę główną tramwajów Siemens Combino, eksploatowanych od 2003 r. W sumie przedsiębiorstwo posiada 14 takich pojazdów, a na wykonanie prac przeznaczono okres czterech lat.
Przedmiotem przetargu jest naprawa główna tramwajów Siemens Combino Advanced. To w pełni niskopodłogowe pojazdy o długości 29,4 m, z wejściem na wysokości ok. 300 mm i 60 miejscami siedzącymi. Zgodnie z warunkami technicznymi tramwaje te kwalifikują się do naprawy głównej po 16 latach eksploatacji lub 1 280 000 km przebiegu.
Celem naprawy głównej jest „odtworzenie kondycji technicznej i walorów eksploatacyjnych tramwajów do poziomu równoważnego tramwajom nowym”. Wszelkie elementy i podzespoły muszą zostać poddane kontroli, wymienione na nowe bądź poddane regeneracji, by zapewnić możliwość eksploatacji przez kolejne 8-10 lat lub min. 640 tys. km bez konieczności wykonywania napraw okresowych.
Naprawa główna ma objąć m.in. układ hamulcowy, ogrzewanie, wentylację i klimatyzację kabiny motorniczego, system smarowania obręczy, drzwi oraz wyposażenie kabiny motorniczego. Wewnątrz tramwajów ma zostać zastosowane oświetlenie LED-owe, pojawić się ma także rampa dla wózków przy drugich drzwiach. Przewidziano malowanie elementów wnętrza, wymianę oparć siedzeń, wymianę bądź szlifowanie uszkodzonych szyb, montaż monitorów informacji pasażerskiej.
W ramach naprawy głównej konstrukcji nośnej pudeł wykonawca ma dokonać kontroli konstrukcji mechanicznej, usunąć uszkodzenia i ogniska korozji, a także wykonać
badania defektoskopowe najbardziej obciążonych elementów. Wymienione mają zostać elementy przegubów. Założono też kontrolę wózków z naprawą i wymianą poszczególnych elementów. Mają zostać wymienione falowniki trakcyjne, przetwornice statyczne, bateria akumulatorów, aparatura sterownicza oraz w całości instalacja elektryczna.
Zakres prac obejmuje także nałożenie nowych powłok lakierniczych na blachy i laminaty poszycia zewnętrznego oraz na elementy wyłożeń wewnętrznych, montaż monitoringu i nowego rejestratora zdarzeń, wymianę zderzaków na nowe, a także zmianę w układzie zasilania systemów pokładowych polegającą na zastosowanie dwóch przetwornic statycznych pracujących na wspólną szynę zasilającą obwody napięcia pokładowego do wykorzystania na potrzeby systemów pomocniczych.
Termin składania ofert mija 19 maja. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat wykonały naprawy główne co najmniej czterech sztuk tramwajów wieloczłonowych, wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi, oparty o pokładową sieć CAN, napędzanych silnikami prądu przemiennego, z minimum 60 % udziałem niskiej podłogi, wyposażonych w układ hamulców hydraulicznych lub wykażą, że wykonały i dostarczyły w tym czasie jeden nowy tramwaj spełniający te wymagania. O wyborze zdecydują cena (80%), okres gwarancji ogólnej (15%), okres gwarancji na perforację korozyjną (5%). Na realizację prac przeznaczono 48 miesięcy.