Poznańskie MPK właśnie ogłosiło przetarg na naprawę główną pierwszych posiadanych przez siebie Moderusów Beta, a dokładniej wagony MF 02 AC. Przewoźnik chce naprawić 5 lub maksymalnie 10 tramwajów w ciągu roku od zawarcia umowy.
MPK Poznań właśnie ogłosiło przetarg na naprawę główną tramwajów Moderus Beta MF 02 AC. Postępowanie dotyczy pięciu tramwajów, ale przewoźnik może rozszerzyć zamówienie o kolejnych pięć wagonów. MPK posiada łącznie 24 tramwaje Beta w wersji MF 02 AC, które zostały dostarczone do przewoźnika w latach 2011-2015, zostały one oznaczone numerami bocznymi od 415 do 438. Przetarg nie precyzuje, które wagony przejdą naprawę główną, lecz można założyć, że będą to pierwsze z dostarczonych tramwajów, a więc wozy o numerach od 415 do 424.
Na wstępie dokładnego opisu zamówienia MPK zastrzega, że osiem pierwszych tramwajów spośród 10 objętych przetargiem ma nieco inaczej ukształtowany człon środkowy w stosunku do dwóch pozostałych wagonów. Wykonawca naprawy głównej ma ujednolicić środkowy człon i zamontować w nich brakujące, rozkładane ręcznie, rampy wjazdowe dla wózków inwalidzkich. Ponadto osiem wspomnianych tramwajów ma także inne pantografy w stosunku do dwóch pozostałych wagonów i także one mają zostać ujednolicone.
Wykonawca naprawy będzie musiał zweryfikować stan pudeł wozów oraz przygotować człony skrajne do montażu rezystorów hamowania. Wymianę muszą przejść również przeguby a weryfikacja obejmie połączenia pudeł z wózkami. Wykonawca usunie też ogniska korozji, a w przypadku bardzo zaawansowanej korozji wymieni elementy na zupełnie nowe. Pudło wagonu zostanie także polakierowane na nowo. Na nowe zostaną wymienione szyby boczne w tramwajach oraz przednia szyba w kabinie motorniczego. W ramach naprawy (na nowe) zostaną wymienione napędy drzwi oraz skrzydła samych drzwi.
Naprawę przejdą także wózki pojazdów a na nowe zostaną wymienione falowniki trakcyjne. Regeneracja czeka też piasecznice. Naprawione wozy mają być zdolne do pokonania co najmniej 100 metrów zasilaniu z baterii akumulatorów, natomiast układ napędowy ma zagwarantować prędkość maksymalną tramwajów na poziomie 70 km/h.
Co ciekawe, MPK chce zlikwidować trzy uchylne siedzenia w członie środkowym i zastąpić je dwoma rzędami stałych, podwójnych siedzeń dla pasażerów, zwróconych frontem do siebie, tak jak zaprezentowano to na poniższym schemacie.
Regenerację przejdzie pulpit motorniczego, zupełnie nowy będzie też fotel motorniczego. W pierwszym tramwaju należy także przygotować miejsce dla ewentualnego montażu fotela dla instruktora jazdy wraz z możliwością późniejszego montażu kasety sterującej, dzięki której instruktor będzie mógł hamować całym pojazdem.
W naprawianych tramwajach bez zmian pozostaną miejsca dla wózków inwalidzkich oraz miejsca do przewozu rowerów. Zupełnie nowa będzie wykładzina w przedziale pasażerskim, uchwyty do trzymania się pasażerów w trakcie jazdy czy też obicie foteli pasażerskich. Na nowe zostaną wymienione też wszystkie pozostałe siedzenia uchylne, zlokalizowane a członach skrajnych jak i na wysokiej podłodze w członie środkowym.
Całe zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, natomiast naprawa każdego z tramwajów ma potrwać maksymalnie 120 dni poza pierwszym tramwajem.
MPK zastrzegło sobie możliwość realizacji prawa opcji, dotyczącego naprawy głównej kolejnych pięciu tramwajów, o ile spółka zabezpieczy niezbędne środki na wykonanie tych napraw. O uruchomieniu opcji przewoźnik będzie musiał poinformować wykonawcą najpóźniej w dniu odbioru końcowego piątego tramwaju po przeprowadzonej naprawie głównej.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy w ciągu trzech ostatnich lat wykonali należycie naprawy główne (naprawy zakończone pozytywnym odbiorem końcowym), co najmniej 10 sztuk tramwajów wieloczłonowych, z minimum 20 % udziałem niskiej podłogi, wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi i diagnostyki TCMS, oparty o pokładową sieć transmisji danych - CAN lub podobną, napędzanych silnikami prądu przemiennego, dla co najmniej dwóch operatorów komunikacji miejskiej z siedzibą w UE.
Warunek ten jest wymienny z drugim wymogiem, dotyczącym dostawy nowych tramwajów, a dokładniej produkcji i dostawy minimum 10 sztuk tramwajów wieloczłonowych, z minimum 20 % udziałem niskiej podłogi, wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi i diagnostyki TCMS, oparty o pokładową sieć transmisji danych - CAN lub podobną, napędzanych silnikami prądu przemiennego, dla co najmniej dwóch operatorów
komunikacji miejskiej z siedzibą w UE.
O wyborze najkorzystniejszej oferty w przeważającej części zdecyduje cena - 90%, a także gwarancja - 7% oraz preferowane wyposażenie tramwaju - 3%. Na preferowane wyposażeniu wagonu złożą się: konkretne modele pantografu, rejestratora wideo oraz zdarzeń a także sterownik drzwi wraz z napędem maszyny drzwiowej.