MPK Poznań – zgodnie z zapowiedziami – ogłasza nowy przetarg na dostawę autobusów wodorowych. Zamówienie obejmuje 15 pojazdów z opcją na osiem kolejnych pojazdów (choć ostatecznie opublikowana specyfikacja zamówienia mówi już o łącznie 10 dodatkowych pojazdach). Poprzedni przetarg musiał zostać unieważniony ze względów formalnych.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa autobusów wodorowych. Pojazdy o długości 11,5-12 m mają pomieścić co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 20 na miejscach siedzących. Wymagany układ drzwi to 2-2-2. Elektryczny silnik pojazdu ma mieć moc co najmniej 150 kW. Autobus ma być także wyposażony w ogniwo paliwowe o mocy minimum 65 kW, które będzie zasilane wodorem, a jednocześnie stanowić będzie podstawę zasilania w energię potrzebną do jazdy autobusów. Pojazdy mają mieć zasięg minimum 300 kilometrów na jednym tankowaniu wodoru. W autobusach przewidziano także montaż baterii trakcyjnych litowo-jonowych, które mają umożliwić jazdę awaryjną autobusu na dystansie co najmniej 20 kilometrów. Więcej o zamówieniu
pisaliśmy przy pierwszym przetargu.
Termin składania ofert mija 31 maja. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały dostawy na łączną liczbę co najmniej ośmiu niskopodłogowych elektrobusów. Wliczają się w to także pojazdy elektryczne zasilane wodorem oraz trolejbusy. O wyborze zdecydują cena (70%), warunki gwarancji i serwisu (15%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (9%), gotowość techniczna (6%). Dostawy mają zostać zrealizowane do końca 2023 r.
Zakup jest współfinansowany z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zamawiający wymaga, by udział towarów lub oprogramowania z państw członkowskich Unii Europejskiej bądź krajów, z którymi Unia Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu, wynosił co najmniej 50%.
Poprzednie postępowanie zostało unieważnione ze względów formalnych. Pierwotnie przetarg opiewał na 22 autobusy w zamówieniu podstawowym i trzy w opcji. Później zamawiający zmienił te proporcje na 15 pojazdów w wersji podstawowej i 10 w opcji. Informacja o zmianie zakresu i terminu składania ofert została jednak przesłana do dziennika urzędowego UE zbyt późno - opublikowano ją de facto po pierwotnym terminie składania ofert.