Po sukcesie związanym z KPO MPK Poznań wraz z miastem zapowiadają następne zakupy nowych tramwajów. Przewoźnik chce kupić 30 następnych, dwukierunkowych tramwajów dzięki środkom z programu FEnIKS. Zakup sprawi, że na naprawy główne nie pojadą jednokierunkowe Bety lub Tatry. Na razie nie wiadomo kiedy MPK ogłosi nowy przetarg na wagony dwukierunkowe.
MPK Poznań w ostatnich dniach może pochwalić się dobrymi informacjami dotyczącymi taboru tramwajowego. Przewoźnikowi
udało się nabyć używane, częściowo niskopodłogowe (w około 70%) tramwaje dwukierunkowe z niemieckiego Bonn, a właśnie okazało się, że spółka otrzyma też
rekordowe dofinansowanie na zakup 30 Moderusów Gamma z KPO. MPK zrefinansuje więc zakup z 2023 i opcję z 2024 roku.
Jednak to nie kończy planów zakupowych MPK. Przewoźnik ma jeszcze zagwarantowane bezzwrotne dofinansowanie do zakupu następnych nowych tramwajów w ramach środków unijnych
z programu FEnIKS w kwocie 175 mln złotych, które pierwotnie miały posłużyć do realizacji drugiego etapu Tramwaju na Naramowice. Natomiast koszty budowy nowej trasy sprawiły, że
miasto zmieniło sposób jej realizacji i opóźniło oddanie jej do użytku.
Jak mówi na wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski, miasto i MPK planują ogłoszenie następnego przetargu na nowe tramwaje.
– Ogromnie cieszymy się z tego sukcesu (
pozyskania środków z KPO - przyp. red.), który pozwoli nam zmniejszyć wkład własny do już zrealizowanego zakupu 30 tramwajów Gamma oraz zapewnić wkład własny do zupełnie nowego przetargu na zakup tramwajów ze środków z programu FEnIKS. Przypomnę, że w ramach tych bezzwrotnych środków mamy do wykorzystania następne 175 mln złotych dofinansowania, które również wykorzystamy do zakupu nowych tramwajów dwukierunkowych – mówi samorządowiec.
Wiśniewski przekazał nam, że jak na razie jest za wcześnie, żeby mówić o tym, kiedy MPK ogłosi następny przetarg na nowe tramwaje – Wykorzystanie środków z FEnIKS-a daje nam tę elastyczność, że trzeba je rozliczyć do 2029 roku, tak więc nie musimy się spieszyć z tym postępowaniem. Na pewno będziemy patrzeć na sytuację rynkową i być może spróbujemy przeczekać ten szczytowy moment, w którym producenci będa skupieni na realizacji zamówień w ramach KPO – dodaje nasz rozmówca.
Jak wynika z informacji przekazanych przez MPK, przewoźnik chciałby zakupić 30 następnych, fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych, zapewne o długości około 32 metrów, a więc identycznych jak Moderusy Gamma, te posiadane jak i te z nowego zamówienia, sfinansowane z KPO.
Mariusz Wiśniewski przypomniał, że zakup nowych tramwajów będzie ważny jeszcze z jednego powodu – Zakup następnych dwukierunkowych tramwajów sprawi, że będziemy mogli również zrezygnować z napraw głównych częściowo niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów Moderus Beta lub wagonów Tatra, które planowaliśmy wysłać na naprawy – kończy wiceprezydent miasta.
Warto przypomnieć, że część jednokierunkowych Bet, pierwszych dostarczonych do MPK, pojechała
już na naprawę główną do Modertransu.