Kolejne dwa elektryczne autobusy zasiliły flotę radomskiego MPK. Są to 18-metrowe, przegubowe Solarisy Urbino electric, zakupione w ramach projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu priorytetowego: „Zielony transport publiczny".
Elektryczne przegubowce od środy obsługują już linię nr 7, łączącą osiedla Michałów i Południe. – Kontynuujemy działania zapoczątkowane już kilka lat temu. Postawiliśmy nie tylko nowocześnie wyposażone, ale także ekologiczne autobusy. Łącznie na zakup 25 elektrycznych pojazdów pozyskaliśmy prawie 54 miliony złotych dotacji, przy łącznej wartości przekraczającej 68 milionów złotych. To pokazuje olbrzymią zmianę, jakiej dokonaliśmy w ostatnim czasie jeśli chodzi o zmianę taboru komunikacji publicznej – mówi prezydent Radomia, Radosław Witkowski.
Nowe, przegubowe autobusy są niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w klimatyzację, monitoring oraz ładowarki USB. Jednorazowo mogą zabrać 131 osób, w tym 40 na miejscach siedzących. Oprócz autobusów, Solaris dostarczył trzy dwuwyjściowe ładowarki zajezdniowe oraz wybudował stację szybkiego ładowania pantografowego na pętli autobusowej przy ul. Królowej Jadwigi.
Zgodnie z umową kolejne dwa elektryczne przegubowce Solaris dostarczy na początku maja, a ostatnie dwa, na początku sierpnia.
Całość kontraktu opiewa na kwotę 19,8 mln złotych netto (24,354 mln złotych brutto). Na ten cel MPK ma zapewnioną z NFOŚiGW dotację w wysokości ponad 12,622 mln złotych oraz niskooprocentowaną pożyczkę w wysokości niespełna 7,178 mln złotych.
Do tej pory Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji posiadało 19 autobusów elektrycznych 12-metrowych, pozyskanych zakupionych w ramach projektów dofinansowywanych z funduszy unijnych. Oprócz tego spółka ma 42 autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). To oznacza, że ponad połowa taboru MPK to autobusy zero- i niskoemisyjne.
Miejska spółka zamierza ubiegać się o pieniądze z nowej perspektywy finansowania unijnego oraz krajowe, w celu zakupu kolejnych bezemisyjnych autobusów, zasilanych energią elektryczną.