MPK Radom właśnie rozpisało przetarg na zakup dwudziestu autobusów o długości około 12 metrów. Przewoźnik chce sfinansować zakup z programu Zielony Transport Publiczny.
MPK Radom właśnie rozpisało duży przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. Przewoźnik kupuje 20 autobusów o długości około 12 metrów, a zakup ma zostać dofinansowany z trzeciej edycji programu Zielony Transport Publiczny, która wciąż czeka na rozstrzygnięcie. Radom wnioskował o 73,25 mln złotych ze wspomnianego programu, z czego o prawie 66 mln złotych bezzwrotnej dotacji (resztę stanowić ma pożyczka). Poza elektrobusami MPK chce też nabyć dziesięć dwustanowiskowych ładowarek zajezdniowych do nowych pojazdów, każda o mocy 2 x 120 kW.
Długość kupowanych autobusów ma wynosić 12 metrów z tolerancją 5% w każdą stronę. Pojazdy mają zabierać na pokład minimum 75 pasażerów, z czego co najmniej 25 na miejscach siedzących. 12 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Przewidziano jedno miejsce dla osób poruszających się na wózkach. Układ drzwi to 2:2:2.
Napęd pojazdom zapewni centralnie umiejscowiony silnik o mocy minimum 160 kW z mechanizmem rekuperacji energii. Pojemność magazynu energii określono na minimum 480 kWh, co ma zagwarantować minimum 300 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Ładowanie baterii trakcyjnej będzie następowało poprzez złącze plug-in z mocą 120 kW.
Autobusy będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane oraz ogrzewane. Do tego przewidziano w nich montaż systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitoringu wizyjnego.
Spółka zastrzegła sobie możliwość unieważnienia postępowania, jeśli nie uzyska wspomnianego dofinansowania z centralnego programu.
MPK informuje też, że nowe autobusy mają być w głównej mierze użytkowane na liniach 10, 14, 15, 16, 18, 21, 23, 24 oraz 25.
Realizacja dostaw została podzielona na etapy. W pierwszej kolejności zamawiający chce otrzymać 10 ładowarek, które mają zostać dostarczone między 18 a 23 dniem jedenastego miesiąca licząc od dnia podpisania umowy. Kolejnym krokiem będzie dostawa pięciu pierwszych autobusów, co zaplanowano na 13 miesiąc od dnia podpisania umowy. Kolejne pięć pojazdów ma dotrzeć w ciągu szesnastego miesiąca od momentu zawarcia umowy, a następne w ciągu 19 oraz 22 miesiąca od zawarcia kontraktu.
W postępowaniu będą mogli wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat, w ramach jednego lub więcej zamówień dostarczyli minimum 20 autobusów elektrycznych o długości 12 metrów oraz dostarczył 10 dwustanowiskowych, zajezdniowych ładowarek o mocy 2 x 120 kW każda. O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 80% oraz kryterium techniczne - 20%
Zakup 20 “elektryków”, to nie jedyne plany miasta wobec inwestycji w tego typu autobusy. Radom planuje
również pozyskać kolejnych 12 pojazdów z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027.