MPK Wrocław złożyło pierwsze wnioski do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie autobusów elektrycznych. Łącznie MPK liczy na 98 mln zł, z czego 73 mln to dofinansowanie, a 25 mln pożyczka.
MPK Wrocław złożyło wnioski jako pierwsze przedsiębiorstwo w kraju. Na razie opiewają one na 28 pojazdów. – Łącznie można wnioskować o pieniądze na 76 autobusów. Pierwszy wniosek już został zaakceptowany i czekamy na ocenę wniosku według kryteriów jakościowych – mówi Bartosz Naskręski z MPK Wrocław.
– Przygotowany przez nas projekt zakłada też kupno 28 ładowarek typu plug-in i pięciu pantografowych, montowanych na pętlach. Część z tej kwoty zostanie również przeznaczona na szkolenia dla kierowców i mechaników – tłumaczy Bartosz Naskręski. I dodaje, że w tym roku będą łącznie trzy nabory na pozyskanie środków. Wrocław złoży wniosek w każdym.
Jeśli uda się pozyskać środki na zakup autobusów do końca trzeciego kwartału, to jeszcze w tym roku może zostać ogłoszony przetarg.– Wcześniej jedynie testowaliśmy autobusy elektryczne. Tak było w 2019 r., gdy na ulice wyjechało Volvo kursujące na linii K – podkreśla Naskręski. W tym samym roku sprawdzano, jak sprawuje się Solaris. Ten autobus wyposażony był w baterie trakcyjne o mocy 240 kWh, a silnik w moduł rekuperacyjny, co oznacza, że odzyskuje energię z hamowania. Testowany Solaris miał 12 metrów, 30 miejsc siedzących i 45 stojących.
W lutym MPK planuje przeprowadzenie konsultacji rynkowych polegających na zebraniu informacji technologicznych, technicznych, prawnych czy logistycznych związanych z zakupem elektryków. MPK zakłada, że autobusy elektryczne woziłyby pasażerów na liniach: K, 106, 129 i 142.
Więcej o programie NGOŚiGW pisaliśmy
tutaj.