A numer jego to 6001 - pierwszy z trzynastu zakupionych przez MPK autobusów elektrycznych jest już w mieście. 3 września ma zacząć regularne kursy na linii K. W ten sposób miasto wchodzi w erę transportu zeroemisyjnego. Aby pojazdy mogły skutecznie służyć pasażerom, MPK zainstalowało ładowarki na zajezdni oraz na pętli przy Kamieńskiego.
– Wrocławianie znają dobrze autobusy Citaro. Teraz będą mogli poznać elektryczną wersję. Bardzo nowoczesny pojazd z licznymi udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych czy starszych. W 2019 roku zapowiedzieliśmy, że w tej kadencji na ulice Wrocławia wyjedzie 200 nowych autobusów, a już mamy 240 – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Pierwszy autobus elektryczny we Wrocławiu.
Na zakup "elektryka"
MPK otrzymało dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Rozpisało przetarg na 11 pojazdów. Cena zaproponowana wtedy za mercedesy e-Citaro była na tyle atrakcyjna, że przewoźnik zdecydował się rozpisać przetarg na jeszcze dwa kolejne pojazdy. Łącznie za 13 wozów MPK zapłaci niecałe 53 mln zł.
– Autobusy elektryczne obsługiwać będą linię średnicową K, która przemierza miasto z północy na południe przejeżdżając przez centrum. Przez noc będą ładowane na zajezdni. W trakcie kursowania mogą doładowywać się na pętli przy Kamieńskiego. Takie rozwiązanie sprawi, że mogą być na trasie przez cały dzień – wyjaśnia Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Jedyny taki autobus
Prezydent Jacek Sutryk przypomniał, że cztery lata temu większość autobusów miała milionowe przebiegi i nie była wyposażona w klimatyzację. Nowe, spalinowe, spełniają najsurowszą normę emisji spalin EURO6 a w upalne dni zapewniają pasażerom komfort podróży - 80 proc. taboru jest wyposażone w klimatyzację. Najnowszy elektryczny nabytek oczywiście również, ale ma też w sobie coś wyjątkowego.
– Wrocław to pierwsze miasto w Polsce, po którym będą jeździć pojazdy z bateriami najnowszej generacji. Nie ma obecnie lepszych na rynku. Po pełnym naładowaniu autobus może przejechać 200 km, a w zależności od warunków, nawet więcej – powiedział Artur Konarski, prezes Daimler Buses Polska.
Nowością we Wrocławiu jest również to, że eCitaro mają aż trzy miejsca do podróżowania osób na wózkach lub do bezpiecznego przewożenia dzieci w wózkach.
W przyszłości wodór?
Rozwój transportu zeroemisyjnego nie musi jednak oznaczać tylko zakupu "elektryków". Wrocław prawdopodobnie pójdzie w stronę pojazdów na wodór.
MPK już przeprowadziło dialog techniczny z producentami takich pojazdów.