We wrześniu 2023 po Wrocławiu jeździć będzie 25 niskopodłogowych tramwajów wyprodukowanych przez poznański Modertrans. Pierwszy Moderus Gamma pojawi się najpóźniej za dwa lata. W trzecim roku od podpisania umowy dotrą do ocławia pozostałe pojazdy – tak zakłada podpisana dziś (12 września 2020 roku) umowa między stronami.
Kontrakt jest zwieńczeniem przetargu zorganizowanego przez wrocławskiego przewoźnika.
Najkorzystniejszą ofertę złożył właśnie Modertrans Poznań, deklarując dostawę tramwajów za blisko 205 mln zł, czyli 8,2 mln zł za sztukę. Więcej o specyfice zamówienia pisaliśmy
tutaj. MPK zgodnie z umową ma prawo do zamówienia kolejnych 21 tramwajów według takich samych zasad. Jeśli do tego dojdzie, po wrocławskich torach jeździć będzie 46 Moderusów Gamma. Podpisanie tej umowy to część inwestycyjnego komunikacyjnego boomu.
– Komunikacja miejska to mój priorytet – inwestujemy w nowy tabor i remonty torowisk. Dość powiedzieć, że w ciągu dwóch lat na ulice Wrocławia wyjechało 200 nowych autobusów i 40 nowych niskopodłogowych tramwajów, a kolejne 42 sztuki modernizujemy. Łącznie na sam tabor dla MPK wydaliśmy od początku mojej kadencji ponad pół miliarda złotych – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. – Na tym jednak nie koniec. Właśnie podpisana umowa pozwoli nam na zakup kolejnej partii tramwajów, którymi wrocławianie już niebawem pojadą nowymi trasami na Nowy Dwór i Popowice. To także nie wszystko, gdyż oprócz budowy dwóch zupełnie nowych linii tramwajowych prowadzimy #TORYwolucję – czyli kompleksowe remonty naszych torowisk. Przeznaczamy na te prace 80 mln zł rocznie, tak aby jakość podróży po szynach we Wrocławiu była coraz wyższa – dodaje.
Jak przekonuje przewoźnik, współpraca MPK z Modertransem od lat układa się dobrze, załoga jest zadowolona z eksploatacji Moderusów Beta, a poza tym Modertrans wygrał również przetarg na generalny remont tramwajów 205 WrAS (to przegubowe, częściowo niskopodłogowe tramwaje wyprodukowane przez wrocławski Protram).
Wrocławskie Moderusy Gamma będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, około 32-metrowa konstrukcja oparta będzie na czterech skrętnych wózkach. – Gdy zakończymy podpisany dziś kontrakt, Wrocław będzie miastem, do którego dostarczyliśmy najwięcej tramwajów. W ramach tej umowy do stolicy Dolnego Śląska trafią w pełni niskopodłogowe tramwaje z rodziny Moderus Gamma, dostosowane do wymagań wrocławskiego MPK. To, co charakteryzuje te pojazdy, to nowoczesny design i lekka konstrukcja – wyjaśniał podczas podpisywania umowy wiceprezes Modertransu Piotr Pawlak. – Dodatkowo, pojazdy dla Wrocławia zostaną wyposażone w nowoczesny i energooszczędny układ napędowy o dużej wydajności. Teraz, po podpisaniu umowy, możemy rozpocząć uzgodnienia i prace projektowe – dodaje.
– Tworząc specyfikację przetargową położyliśmy duży nacisk na to, żeby konstrukcja tramwajów była lekka, a nacisk osi był równomiernie rozłożony, aby negatywnie nie oddziaływały na nasze tory oraz rozjazdy – dodaje Krzysztof Balawejder.
Rynek pojazdów szynowych jest specyficzny. Nie kupuje się gotowego towaru „z półki”. Zamawiający określa, jakie parametry ma spełniać pojazd, a producent dopiero po podpisaniu umowy zaczyna budować, czasem nawet konstruować odpowiednie pojazdy (oczywiście najczęściej w oparciu o swoje dotychczasowe realizacje i know-how). Tak więc Gammy dla Wrocławia jeszcze nie istnieją, ale wiadomo, że będą to konstrukcje zbliżone do modeli już jeżdżących m.in. po Poznaniu, ale nie identyczne. Poza tym, wiele szczegółowych ustaleń będzie dokonywanych na etapie produkcji pierwszego egzemplarza.
Jedno jest już pewne – tramwaje będą nie tylko nowoczesne, ale i ładne. Ich charakterystyczny design będzie stanowił rozwinięcie wielokrotnie nagradzanego w kategorii wzornictwa przemysłowego, tramwaju Moderus Gamma LF 01 AC. Producent dał MPK 5 lat gwarancji na pojazdy, a dodatkowo na perforację korozyjną, pękania i powłoki lakiernicze – 15 lat.