MPK Wrocław otworzyło oferty w przetargu na dostawy do 46 nowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów. O zamówienie ubiegały się dwie firmy – Modertrans i Pesa. Ostatecznie zamówienie trafi do poznańskiej firmy. Przewoźnik sporo zaoszczędzi na zakupie.
W styczniu MPK Wrocław ogłosiło przetarg na dostawy 25 sztuk fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów z opcją na kolejne 21 pojazdów. Długość pojazdu ze zderzakami określono na maksymalnie 32.000 m. Pojazd ma pomieścić min. 200 osób (przyjmując 0,20 m2 na osobę), w tym co najmniej 40 na miejscach siedzących. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj.
W zeszłym miesiącu minął termin składania ofert.
Wystartowały dwa podmioty. Modertrans zaoferował tramwaje Gamma 2 za 204,600 mln zł brutto, natomiast Pesa proponuje Twisty za 216,795 mln zł brutto. Budżet na zadanie podstawowe został określony na 245,033 mln zł brutto. Dzisiaj (29 lipca) zamawiający rozstrzygnął postępowanie i wybrał ofertę Modertransu.
– Wybraliśmy bardzo dobry i sprawdzony produkt. Kilkadziesiąt tramwajów Modertransu pracuje we Wrocławiu. Ich solidność potwierdzają wskaźniki gotowości technicznej i wykorzystania taboru. Także nasi mechanicy, na co dzień pracujący z różnymi tramwajami, niemal jednogłośnie wskazywali na produkt Modertransu – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK. – Producentem jest polska firma, na dodatek będąca poznańską spółką komunalną. W trudnym czasie kryzysu covidovego wzajemne wsparcie samorządów jest wartością trudną do przecenienia.. Dotychczasowa współpraca z producentem oraz jego stabilna pozycja właścicielska i finansowa daje nadzieję na bezproblemową eksploatację i serwis – dodaje prezes.
– Co cieszy, to fakt, że zapłacimy mniej niż zakładaliśmy przed otwarciem ofert. Co cieszy podwójnie to fakt, że pieniądze zostaną w kraju, bo zwycięzcą jest polska firma – mówi Krzysztof Balawejder. Tramwaje, które otrzyma Wrocław, będą trójczłonowe. Pojazd powinien mieć maksymalnie cztery wózki, w tym co najmniej 2 wózki skrętne. – To dla nas szczególnie ważne, by pojazdy, które kupimy, nie niszczyły torowisk. Gammy dzięki lekkiej konstrukcji oraz równomiernie rozłożonym naciskom ośmiu osi nie będą negatywnie oddziaływały na nasze tory i rozjazdy. Tramwaje zostaną wyposażone w nowoczesny i energooszczędny układ napędowy o dużej wydajności – dodaje.
Jak informuje MPK, tramwaje, które trafią do Wrocławia, mają być rozwinięciem modelu Moderus Gamma LF 01 AC. – Moderus Gamma dla MPK Wrocław będzie uszyty na naszą miarę. Dziś wskazujemy, który tramwaj wybieramy – po podpisaniu umowy będziemy rozmawiać o wyposażeniu pojazdu a nawet o szczegółach wyglądu wewnątrz i na zewnątrz – mówi Balawejder. Jak zastrzega MPK, tramwaj dla Wrocławia to produkt „szyty na miarę”, dlatego prezentowany wygląd tramwaju to tylko wizualizacja rodziny tramwajów Moderus Gamma – ostateczny wygląd tramwaju, jak i zagospodarowanie wnętrza będą uzgadniane zaraz po podpisaniu umowy.
Na realizację całego zamówienia przeznaczono 32 miesiące od daty zawarcia umowy. Pierwszy tramwaj powinien dotrzeć do Wrocławia w ciągu 24 miesięcy. Decyzję o skorzystaniu z opcji Wrocław ma podjąć w ciągu najpóźniej 27 miesięcy od zawarcia umowy. Dostawy dodatkowych tramwajów przewidziano w terminie 7-15 miesięcy od zakończenia realizacji zamówienia podstawowego.