MPK Wrocław wybrało najlepszą ofertę w przetargu na dostawę nowych autobusów elektrycznych, zarówno 12- jak i 18-metrowych. Podstawą zamówienia jest dostawa 9 autobusów przegubowych, natomiast opcja może rozszerzyć zamówienie o 12 następnych autobusów o długości 12 metrów. Spośród trzech złożonych ofert MPK oceniło dwie, natomiast trzecia została odrzucona. Kto dostarczy nowe pojazdy do stolicy Dolnego Śląska?
MPK Wrocław
chce kupić 9 lub 21 nowych autobusów elektrycznych, zarówno 12- jak i 18-metrowych. Podstawą zamówienia jest zakup 9 autobusów przegubowych, natomiast opcja dotyczy zakupu 12 autobusów o długości około 12 metrów. Przetarg dotyczy także dostawy infrastruktury do ładowania.
W zakresie ładowarek wykonawca będzie musiał dostarczyć i uruchomić dwie ładowarki pantografowe o mocy 400 kW, jedną ładowarkę mobilną o mocy 60 kW oraz system ładowania zajezdniowego w formie bramownicy, do której autobusy będą podłączane za pomocą pantografów. Ten system będzie miał charakter wolnego ładowania, a każde z 9 stanowisk ma umożliwić ładowanie autobusu z mocą 60 kW. MPK wymaga także, żeby na stanowisku numer 1 możliwe było dynamiczne ładowanie autobusu z mocą 360 kW. To zakres zamówienia podstawowego
Prawo opcji może rozszerzyć ten zakres o 12 kolejnych mobilnych ładowarek plug-in o mocy minimum 60 kW oraz jedną pantografową ładowarkę na lotnisku.
Oferty na nowe autobusy
poznaliśmy w sierpniu bieżącego roku, kiedy okazało się, że realizacją zamówienia zainteresowane są trzy podmioty. Najtańszy był Solaris, który wycenił realizację całości zamówienia na 77,379 mln złotych brutto, z czego 39,741 mln złotych brutto za zamówienie podstawowe. Kolejną ofertą w kolejności była ta pochodząca od Irizara. Hiszpański producent wycenił dostawę autobusów na 80,021 mln złotych brutto z czego 42,655 mln złotych brutto za zamówienie podstawowe. Najdroższy był Daimler Buses, który wycenił dostawę wszystkich pojazdów na 87,214 mln złotych brutto z czego zamówienie podstawowe na 45,015 mln złotych brutto.
MPK Wrocław właśnie dokonało wyboru najlepszej oferty. Zwyciężył Solaris, który zdobył 97 na 100 możliwych punktów. Drugą ocenioną ofertą jest ta złożona przez Daimlera, która została oceniona na 89,56 pkt. Oferta Irizara została z kolei odrzucona i nie była oceniana.
Po uprawomocnieniu się wyboru MPK będzie mogło podpisać umowę z Solarisem, dla którego będzie to pierwszy wrocławski kontrakt od dawna (ostatnie autobusy dla MPK producent dostarczył w 2014 roku) i to od razu elektryczny. Do tej pory jedyne elektrobusy we flocie MPK Wrocław zostały dostarczone przez Mercedesa.
Kilka dni temu miasto pochwaliło się otrzymaniem środków na zakup elektrobusów, które będą pochodziły z
programu Zielony Transport Publiczny.